Lärarledd undervisning på stabil låg nivå

HÖGSKOLAN2018-11-15

Studenter på högskolan har i genomsnitt 11 timmar lärarledd tid per vecka. Men det är stora skillnader mellan och inom olika utbildningsområden, visar en studie från Universitetskanslersämbetet, UKÄ.

UKÄ har tagit in scheman från 26 lärosäten för åren 2007, 2014 och 2017. Totalt har 437 scheman analyserats, men granskningen tyder inte på att den lärarledda tiden har minskat. Under den första terminen får en student vid svenska högskolan i genomsnitt elva timmars lärarledd undervisning per vecka.

”Våra resultat stämmer väl överens med Eurostudentundersökningarna, som kommit fram till att studenter i svensk högskola får minst lärarledd tid i veckan bland de undersökta länderna”, kommenterar Sofia Berlin Kolm, en av författarna till rapporten, i ett pressmeddelande.

Enligt UKÄs rapport finns det inget självklart samband mellan mängden lärarledd undervisningstid och kvaliteten på utbildningen. Tvärtom kan för mycket lärarledd undervisningstid minska kvaliteten på utbildningen, om studenten inte får tillräcklig tid för reflektion och självstudier. Samtidigt kan alltför få timmar med lärarledd undervisning leda till att studenter ägnar mindre tid och ansträngning åt självstudier, vilket ger sämre resultat.

Det finns ingen formell nedre gräns för vad som är för lite lärarledd tid. Men enligt förarbetena till dagens ersättningssystem är nio lärarledda timmar i veckan minimum för HSTJ ett minimum. Enligt UKÄs studie får studenterna för mindre lärarledd undervisning än så i två tredjedelar av kurserna.

Genomsnittet för ämnesområdena utbildning och HSTJ - humaniora, samhällsvetenskap, juridik och teologi - är åtta timmar lärarledd undervisning per vecka. De studenter som läser sociologi, litteraturvetenskap och historia får minst lärarledd undervisning, mellan sex och sju timmar per vecka.

Studenter inom naturvetenskap, teknik och farmakologi får upp emot det dubbla med 15 timmar lärarledd tid per vecka. Det beror enligt UKÄ på att ersättningen från staten är nästan dubbelt så hög inom dessa ämnesområden.

2016 höjde regeringen ersättningsbeloppet inom HSTJ för att den lärarledda tiden skulle öka. Studien tyder på att förstärkningen inte gett det avsedda resultatet. UKÄ har i uppdrag att följa upp den senaste kvalitetsförstärkningen och uppdraget ska slutredovisas i mars 2019.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA