Lokförare sover dåligt
Lokförarnas oregelbundna arbetstider leder till trötthet och sömnstörningar. I snitt sover lokförarna 4,5 timmar inför ett morgonpass.
Hög arbetsbelastning, oregelbundna arbetstider och lite tid för återhämtning gör att lokförarna lider av trötthet och sömnstörningar, visar en undersökning gjord på uppdrag av Banverket.
– Det här bekräftar de farhågor som vi haft, säger Jan-Ove Jönsson, som ingår i STs delegation vid förhandlingarna med Almega som inleds i dagarna.
Lokförarna har mindre möjligheter att påverka sin situation, är mer stressade än andra skiftarbetare och har mindre tid för familj och vänner, visar utredningen.
Sömnbesvären är det största problemet. Arbetstiderna är väldigt oregelbundna, de tidiga morgonturerna och natturerna är många. I genomsnitt sover lokförarna bara 4,5 timmar innan ett tidigt morgonpass.
– Vi måste få möjlighet till ordentlig vila mellan arbetspassen. Utredningen säger tolv timmar som vi hävdat. Frågan om arbetstiderna är en surdeg som hänger kvar från förra avtalsrörelsen, säger Jan-Ove Jönsson.
Nästan 20 procent av lokförarna lider av sömnproblem. Den gruppen är också överrepresenterad i antalet incidenter. Risken för att lokförarna ska utveckla kronisk stress och utbrändhet bedöms vara hög.
– På någon ort har sjukskrivningarna periodvis varit 20 procent på grund av den tunga natttjänstgöringen, konstaterar Jan-Ove Jönsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.