Arbetstiden viktigaste avtalsfrågan
Arbetstidsfrågorna och lokförarnas pensionsålder prioriteras när ST ska förhandla om spårtrafiken med Almega.
Resultatet av fjolårets förhandlingar blev en arbetsgrupp som skulle klara ut arbetstidsfrågorna. Men något resultat har ännu inte nåtts.
– Om inte det här får en lösning kommer det upp på bordet igen, säger STs ombudsman Bo Rundlöf.
Nu kan också argument hämtas ur Banverkets utredning (se artikeln ovan).
Den andra stora frågan är lokförarnas pensionsålder och rätten att gå i pension före 65 år.
De här två frågorna prioriteras så hårt att de styr avtalslängden.
– Antal år och pengar kommer på slutet. Men vi kommer att vara hårdnackade när det gäller att det ska finnas en garanterad summa för varje individ, säger Bo Rundlöf.
Här finns yrkandet att samtliga lönetillägg ska höjas. Men också att osakliga löneskillnader ska rättas till.
– Jämställdhetslagen är hårt skriven. Den måste arbetsgivarna ta till sig, säger Bo Rundlöf.
Krav kommer också att ställas på att parterna på central nivå enas om faktorerna för lönesättning.
– Den lokala lönebildningen har fungerat skapligt. Men de enskilda vet inte riktigt vilken lönepolitik företagen har. Det finns en brist på lönesamtal före och efter lönesättningen, säger Bo Rundlöf.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.