För lång väntan hos Migrationsverket
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Migrationsverket för alltför lång handläggningstid i ett asylärende. En asylsökande fick vänta två år utan att ens få en handläggare.
Mannen kom till Sverige i april 2004 och sökte asyl. I maj intervjuades han och i slutet av december utsågs ett offentligt biträde. Därefter hände ingenting under lång tid. Enligt verket berodde den långa väntetiden på alltför stor arbetsbelastning på verkets asylenhet i Solna.
Hösten 2005 JO-anmälde mannens ombud Migrationsverkets långsamma handläggning, men då beslutade JO att inte utreda ärendet vidare. I februari 2006 gjorde ombudet en ny anmälan eftersom det fortfarande inte hade vidtagits några åtgärder i ärendet. Han begärde att JO skulle förelägga Migrationsverket vid vite av 10 000 kronor att genast tillsätta en handläggare och skyndsamt fatta beslut i ärendet.
”Detta är självklart helt oacceptabelt”, skriver JO Nils-Olof Berggren om den utdragna handläggningen. Men JO konstaterar att Migrationsverket vidtagit åtgärder för att förhindra ett upprepande, bland annat genom att överföra en stor mängd ärenden från asylenheten i Solna till motsvarande enhet i Uppsala.
Verket kan inte undgå kritik för den långa handläggningstiden, enligt JO. Men att tvinga en myndighet att vidta åtgärder vid vite har JO ingen möjlighet till.
Asylärendet avgjordes av Migrationsverket strax efter det att JO började sin undersökning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.