Kritiserar bolags policy för sociala medier
Statliga bolag borde kunna föregå med gott exempel när det gäller yttrandefrihet. Det anser journalisten och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke, som tycker att Swedavia formulerar sig för hårt i sin policy om hur anställda bör agera i sociala medier.
Publikt granskade i förra numret myndigheters policyer för medarbetarnas privata användning av sociala medier. STs förbundsjurist Veera Littmarck och tryckfrihetsexperten och journalisten Nils Funcke sade att flera av policyerna har formuleringar som kan begränsa yttrandefriheten.
För statliga bolag gäller andra regler än för myndigheter. De anställda är bundna av lojalitetsplikt i anställningsavtalen och har ett svagare meddelarskydd än myndighetsanställda. Om de bryter mot tystnadsplikten eller lojalitetsplikten riskerar de sin anställning.
Av de statliga bolag som Publikt har varit i kontakt med är det bara Swedavia som har en policy för sociala medier. I den understryker bolaget vikten av tystnadsplikt och förklarar att kritik mot arbetsgivaren kan utgöra ett allvarligt brott mot anställningsavtalet.
Nils Funcke är kritisk till utformningen:
– Det är visserligen juridiskt korrekt, men ett helägt statligt bolag borde kunna ha högre i tak och föregå med gott exempel när det gäller yttrandefriheten. Bara för att man har möjlighet att dra åt tumskruvarna behöver man inte utnyttja det.
nils funcke tycker att det är rimligt att ha skarpa skrivningar när det gäller affärshemligheter.
– Men Swedavias formulering kan tolkas som att tystnadsplikten gäller alla interna problem. Det är vilseledande och så ofullständigt att medarbetarna invaggas i att all kritik mot Swedavia är fel.
Swedavias presschef, Ulf Wallin, håller inte med om kritiken och säger att man vill ha högt i tak inom företaget:
– Medarbetarna ska inte sväva i ovisshet kring vad som gäller. Vi vill inte hindra folk att skriva saker om Swedavia på sociala medier, men om man är missnöjd eller vill ha en förändring till stånd vill vi att man i första hand ska känna sig trygg i att vända sig till sin närmaste chef.
Ur swedavias policy för sociala medier
- »Tystnadsplikten innebär till exempel att om du är kritisk mot Swedavia måste du först försöka lösa problemen internt genom att ta upp eventuella missförhållanden med Swedavia. Att till exempel i sociala medier kritisera sin arbetsgivare utan att arbetsgivaren haft möjlighet att först rätta till eventuella missförhållanden utgör normalt ett allvarligt brott mot anställningsavtalet.«
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.