Kritik mot hantering av återkrav
Både Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten får kritik av Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, för brister i hanteringen av krav på återbetalning. Återkraven kommer i skymundan för utbetalningarna, anser ISF.
Under förra året fattade Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten beslut om sannalagt 70 000 återkrav, konstaterar ISF. Ett återkrav beror på att en ersättning betalats ut felaktigt och innebär att den som tagit emot pengarna får betala tillbaks dem. Oavsett om en felaktig utbetalning beror på den försäkrade, myndigheten eller någon annan ska den utredas för att klargöra förutsättningarna för att återkräva den felaktigt utbetalda ersättningen, konstaterar ISF.
Enligt ISF kommer återkravsverksamheten i skymundan av myndigheternas utbetalande verksamhet. Att betala ut ersättning prioriteras framför utredningar av återkrav, och på båda myndigheterna har återkravsverksamheten haft problem med långa handläggningstider och kvaliteten på besluten. Enligt ISF visar granskningen också att handläggarna behöver mer stöd när det gäller hur utredningen ska genomföras när den försäkrade helt eller delvis slipper betala tillbaka.
Det har också visat sig att försäkrade inte alltid får en individuell prövning i återkravsärenden. Hanteringen kan bero på vilken förmån det handlar om eller om det är den försäkrade själv som meddelar att en utbetalning har gjorts felaktigt.
För att kunna hitta verkningsfulla åtgärder behöver myndigheterna öka sin kunskap om vad som orsakar felen, anser ISF. Mer heltäckande statistik och mer systematisk återkoppling är viktiga verktyg. Att minska antalet felaktiga utbetalningar ger ökad legitimitet för socialförsäkringen och förtroende för myndigheterna, enligt ISF.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.