Kräver förklaring kring provanställning
Försäkringskassan har avbrutit en provanställning. ST ställer sig frågande till orsaken och har begärt överläggning. Det finns misstankar om att det beror på att den berörda ST-medlemmen har varit kritisk mot ledningen.
Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg avbröt i slutet av augusti provanställningen för en ST-medlem som varit kritisk mot ledning och arbetsvillkor. Kvinnan hade arbetat i nästan fem månader.
ST-medlemmen vill inte låta sig intervjuas, men hon har låtit Publikt läsa en mejlkorrespondens hon har haft med generaldirektör Dan Eliasson. I den berättar hon om lokala chefer som ”verkar i en organisation som inte gör ett demokratiskt och empatiskt ledarskap möjligt”.
Kvinnan och 14 provanställda kolleger har tillsammans framfört kritik till sin lokala chef, skriver hon till Dan Eliasson: ”Vi kände oss övervakade och integritetskränkta av att vi måste registrera allt som vi gör som tar längre än sju sekunder i ett datasystem”. På mötet bemöttes kritiken, enligt kvinnan, med härskartekniker. Bland annat uttalades ett förtäckt hot: ”ni vet ju att ni bara har en provanställning”.
ST på Försäkringskassan har begärt en överläggning med arbetsgivaren.
– Vi vill reda ut det här. Det ska inte finnas några misstankar om att klimatet är så tillplattat att man inte får ha kritiska åsikter. Däremot kan vi inte upphäva arbetsgivarens beslut, säger Anne Hagberg, ordförande för STs Stockholmssektion inom Försäkringskassan.
Formellt har arbetsgivare ingen skyldighet att ange någon orsak för en avbruten provanställning. Ändå tycker Anne Hagberg att det är viktigt att reagera.
– Det är viktigt för ST att reda ut situationen. Om det skulle visa sig att det handlar om exempelvis uttalad kritik, då får vi resonera om hur vi kan gå vidare. STs inställning är att det ska finnas vägande skäl.
Friheten kring provanställningar är stor. Men Anne Hagberg anser att det finns gränser.
– Vi har ju en personalpolitik, åtminstone på papperet, om att vi ska ha ett öppet arbetsklimat och högt i tak. Det rimmar illa med att göra sig av med provanställda på grund av att de är kritiska, säger hon.
Att Försäkringskassans Kundcenter i Sundbyberg avbryter provanställningar är ovanligt, enligt Tuija Rönnback, områdeschef med ansvar för arbetsplatsen.
– Vi satsar mycket på de här medarbetarna. Vi vill naturligtvis att de ska trivas och vara kvar och göra ett bra jobb. Att avbryta provanställningar är inget man gör lättvindigt, säger Tuija Rönnback.
Hon vill inte ge sig in närmare i orsakerna bakom beslutet att avbryta provanställningen.
– Jag blir väldigt osäker på hur mycket jag får lämna ut. Det här är ju ett individärende. Av respekt för den här personen vill jag inte gå in djupare än så, säger Tuija Rönnback.
Har det någon betydelse att hon varit kritisk mot arbetssätt och ledningen?
– Man får jättegärna ha synpunkter och vara kritisk. Jag tar ofta emot kritik. Om jag gjorde mig av med alla som var kritiska skulle jag inte ha någon personal kvar, kan jag säga. Det är väldigt ologiskt.
Dan Eliasson besökte arbetsplatsen. Nästa dag avbröts provanställningen. Hur kommer det sig?
– Det finns inte på något sätt ett samband mellan generaldirektörens besök och att provanställningen avbröts. Absolut inget samband, det vill jag understryka, säger Tuija Rönnback.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.