Kraven drabbar de äldre

LFV2004-09-07

Strax före semestrarna varslades 22 anställda vid Midlanda flygplats om uppsägning. Kraven på brandmannautbildning slår särskilt mot äldre och de med arbetsskador.

För de flesta har semestern inte alls blivit den avkoppling den är avsedd att vara. Känslor som besvikelse och förtrytelse hörs på röster och syns i ögonen på de anställda. Ovissheten, som enligt flygplatschefen Birgitta Uppling varar till i mitten av oktober, hänger i luften.

–Jag har framfört till flygplatschefen att vi saknar förtroende för ledningen, säger Lennart Dahlin, servicetekniker, arbetsplatsombud på Midlanda och vice ordförande i division Flygplatsgruppen.

–Varslen kom som en blixt från en klar himmel, säger Eva Olsson, 47 år.

Hon liksom de flesta andra förenar flera jobb i ett – flygplatskontrollantens och städarens. Hädanefter ska hon liksom övriga anställda också lassa och lossa bagage, skotta snö och sanda, klippa gräs, med mera.

Värst är osäkerheten

–Som kvinna vet jag ju inte hur jag klarar bagagehanteringen eller brandmannautbildningen.

Men värst är osäkerheten, tycker hon.

–Vi tog nyligen över städningen efter ett bemanningsföretag för att klara jobben och så kommer detta efter bara några månader, säger Jan-Ivar Skogström.

Att en tredjedel av personalen ska bort på grund av arbetsbrist får han inte att gå ihop. Redan idag är organisationen så slimmad att han knappt hinner med alla arbetsuppgifter.

–Förr var det en fröjd att gå och jobba men nu tappar man sugen.

Jan-Ivar Skogström är 57 år och tillhör dem som känner sitt jobb hotat. Läkare stoppade honom för hans höga blodtryck när han skulle göra konditionstest för brandmannautbildningen. Han har även tvingats sluta med snöröjning och arbetar bara med städning och säkerhetskontroll.

30 år på flygplatsen

–Det här är inte samverkan, vi får ju inte chans att påverka något! säger Matti Palm om flygplatsledningens varsel.

Han är 55 år och har i 30 år arbetat på Midlanda med bland annat lastning och lossning, som insatsledare, skydds- och säkerhetsvakt, snöröjningsledare, fältansvarig och även som vikarierande brandchef. Men inte ens han känner sig säker.

–Vad händer om jag inte klarar testerna nästa år?

Först den 31 augusti informerades personalen om hur den nya organisationen ska se ut. Av 60 anställda får 42 behålla jobbet. 31 av dem ska ha utbildning som brandmän. Undantagna är ett antal chefer och ekonomer.

Det är inte rimligt, menar både Lennart Dahlin och Matti Palm. Fem per skift, 20 personer, är fullt tillräckligt.

15 flygplatser

n Varsel om uppsägningar väntar 50–150 anställda vid 15 av Luftfartsverkets flygplatser. Orsaken är bland annat att flygplatserna själva ska stå för brandskyddet. Det betyder att de flesta anställda måste kunna vara brandmän och sköta alla övriga arbetsuppgifter på flygplatsen.

n Effekten är tydlig: äldre, kvinnor och de med medicinska hinder slås ut. De berördas snittsålder är cirka 50 år.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA