JO gör förnyad granskning av Arbetsförmedlingen
Justitieombudsmannen, JO, har beslutat om en ny granskning av Arbetsförmedlingens service och tillgänglighet. JO konstaterar att anmälningar och kritik mot myndigheten fortsatt komma in sedan JO för ett knappt år sedan riktade allvarlig kritik mot Arbetsförmedlingen.
Det var i slutet av 2023 som JO Thomas Norling riktade allvarlig kritik mot Arbetsförmedlingens bristande tillgänglighet och service. Då pekade JO på brister i förhållande till kraven på god förvaltning och myndigheten kritiserades bland annat för bristande tillgänglighet och service samt för att ha agerat i strid med legalitetsprincipen.
Det hade enligt JO förekommit perioder då Arbetsförmedlingen inte besvarat alla telefonsamtal eller försök att nå myndigheten via chatt. Det faktum att anmälningarna om bristande tillgänglighet var återkommande hos JO tydde enligt beslutet på att problemen inte bara varit tillfälliga. JO Thomas Norling uttalade då att han skulle följa utvecklingen på området.
Det faktum att JO fortsatt att få in nya anmälningar mot Arbetsförmedlingens bristande tillgänglighet och service har nu lett till att Thomas Norling beslutat inleda ett initiativärende och göra en förnyad granskning. JO har begärt ett yttrande från Arbetsförmedlingen där myndigheten ska besvara ett antal frågeställningar om hur väntetider och tillgänglighet utvecklats under perioden november 2023 till november i år.
JO frågar också vilka åtgärder Arbetsförmedlingen har vidtagit för att förbättra tillgängligheten och vilket resultat har de haft? JO vill även veta om det finns planer på ytterligare åtgärder och när myndigheten förväntar sig att åtgärderna kommer att få önskad effekt.
Arbetsförmedlingen ska besvara JOs förfrågan senast 23 januari 2025.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.