Ivo ändrade i handling när den begärdes ut
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har instruerat sina anställda att i sitt arbete prioritera ärenden som uppmärksammats i media och sådant som skulle kunna leda till att myndigheten påverkas negativt, rapporterar Ekot. När Ekot begärt att få ta del av dokumentet ändrade myndigheten formuleringarna innan det lämnades ut.
Instruktionen om hur anställda ska prioritera bland bland de tips som når myndigheten har enligt Ekot fram till nyligen funnits i ett beslutsstödsdokument. Men när dokumentet lämnades ut till Ekot, tre veckor efter att redaktionen begärt att få ta del av det, hade formuleringen om att prioritera uppgifter som kan påverka myndigheten negativt tagits bort.
Göran Olsson, enhetschef på Ivo, förklarar det med att dokumentet reviderades innan det lämnades ut.
”Den där formuleringen är ju inte heller aktuell utan var lite missvisande och lite klumpig. Det handlar om det som kan vara medialt intressant och där vi förekommer, så att vi ska ha kännedom om det”, säger han till Ekot.
I den nya versionen står det fortfarande att handläggarna ska prioritera ärenden som dyker upp i media. Enligt Göran Olsson beror det på att de ofta är lättare att granska, jämfört med exempelvis anonyma uppgifter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.