Inte jämställt på scenen
Det finns skilda arbetsmarknader för män och kvinnor i scenkonsten, konstaterar JämO efter en granskning av jämställdheten inom kultursektorn.
JämO har granskat den offentligfinansierade kulturen och jämställdhetsplaner och jämställdhetsarbete på en lång rad kulturinstitutioner och på fem kulturhögskolor.
Jämställdhets- och genusmedvetandet är gott på de granskade högskolorna, anser JämO, men arbetet med viktiga frågor som rekrytering, studenternas arbetsmiljö och kombinationen föräldraskap och studier behöver konkretiseras ytterligare.
Men inom scenkonsten är det sämre ställt. Kvinnliga skådespelare har svårt att komma tillbaka till arbetsmarknaden efter föräldraledighet, och antalet roller för kvinnor över 45 är få. JämO påtalar också bristen på kvinnliga ledare. Få arbetsgivare berör problemen i sina jämställdhetsplaner.
- Inom kultursektorn behöver man precis som i alla branscher inse att kön spelar roll. Man kan inte bortförklara det låga antalet kvinnliga chefer med begrepp som konstnärlig frihet och objektiva kvalitetskriterier. Så länge ingenting görs för att aktivt öka andelen kvinnliga chefer, kommer heller ingen förändring av könsfördelningen på chefsnivå att ske, konstaterar JämOs utredare Peter Tai Christensen i ett pressmeddelande.
En motsvarande granskning av 15 privata kulturinstitutioner pågår hos JämO.
Granskade av JämO
Följande högskolor har granskats av JämO:
Danshögskolan
Teaterhögskolan
Konsthögskolan
Musikhögskolan
Göteborgs Universitet
Bland de granskade institutionerna finns Svenska Filminstitutet, Operan, Rikskonserter, Folkoperan, Sveriges Television, Dansens hus, Malmö Dramatiska Teater, stadsteatrarna i Borås, Göteborg och Uppsala, samt ytterligare 25 institutioner över hela landet
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.