Ingen sägs upp när jobb centraliseras
Nu är det klart att polisens kontaktcenter ska koncentreras till sju orter i landet 2009. De civilanställda som berörs ska erbjudas annat arbete inom polisen. En hyfsad lösning, anser Maj Axelsson, ST.
Under diskussionerna med Rikspolisstyrelsen, RPS, har ST haft som oeftergivligt krav att det inte ska bli övertalighet, säger Maj Axelsson, ordförande för ST inom polisväsendet. Ett femtiotal civilanställda berörs av omställningen.
– När arbetsgivaren bygger upp en organisation med kontaktcenter i samtliga 21 län och lägger ner den efter bara tre år måste man också ta sitt ansvar.
RPS har gått ut med en avsiktsförklaring att ingen tillsvidareanställd ska sägas upp. Länspolismästarna ska erbjuda annat arbete åt dem som inte söker sig till de nya centren.
För dem som inte arbetar på heltid på kontaktcentren kan det vara svårt att få fram nya arbetsuppgifter, säger Maj Axelsson. Ett exempel är polisens kontaktcenter i Kramfors med åtta anställda.
Ovisst var jobb finns
Enligt Eva Odelstål, STs ordförande i Västernorrland, kan man inte garantera att det kommer att finnas arbetsuppgifter i Kramfors. Anställda födda 1948 och tidigare kan få möjlighet att sluta med pensionsersättning.
På kontaktcentret i Kramfors är stämningen tryckt även om situationen lösts för hälften av de berörda, berättar några av de anställda.
– När vi började här sade man att det var ett framtidsjobb som troligen skulle utökas. Jag känner mig lite lurad. Det är konstigt att man vill slå sönder något som fungerar, tycker Monica Magnusson.
Hon tillhör dem som kan gå tillbaka till en tidigare tjänst. Även Eva Persson har tillsvidareanställning.
– Än vet jag inte vilka arbetsuppgifter jag får eller var. Med dagens bensinpriser är det svårt att pendla. Smärtgränsen är Härnösand, sex mil hemifrån, säger hon.
Inget jobb alls väntar Marika Palmroth, som är gravid. Hon har haft olika vikariat inom polisen:
– När ett vikariat blev ledigt tänkte jag: »Nu har jag chans till nytt jobb.« Men så blev det inte. Framtiden känns som ett svart hål.
Mer enhetlig verksamhet
Syftet med färre och större kontaktcenter är att effektivisera och förbättra servicen till medborgarna vad gäller tillgänglighet och kvalitet, säger polisintendent Ulf Sköld vid Rikspolisstyrelsen.
– Hittills man har arbetat på olika sätt i landet och många vid pkc har också haft andra arbetsuppgifter. Nu vill vi renodla arbetsuppgifterna. Det blir då bättre möjligheter att kompetensutveckla personalen, förklarar han.
Polisens kontaktcenter
Polisens kontaktcenter, pkc, tar emot anmälningar och tips från allmänheten, har upplysningsverksamhet och liknande. Från 2009 kommer de att finnas i Stockholm, Göteborg, Malmö, Falkenberg, Nässjö, Norberg och Boden. I storstäderna blir det verksamhet dygnet runt och på de andra orterna mellan sju på morgonen och tio på kvällen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.