Hot på tåg olöst problem
Arbetsmiljöverket dröjer med beslutet om säkerheten för Veolias personal. Huvudskyddsombudet Malin Cato tror att det blir någon form av förbud mot ensamarbete.
Frågan om skyddet mot hotfulla resenärer på Öresundstågs turer har fortfarande inte fått en lösning. De inblandade parterna väntar på Arbetsmiljöverket.
– Vi har gjort ytterligare inspektioner och inhämtat mer material. Handläggning pågår, men det dröjer ytterligare några veckor innan vi kan fatta ett beslut, säger Mats Ryderheim, Arbetsmiljöverkets tillsynsdirektör i Malmö.
Öresundstågs ansökan hos de berörda länsstyrelserna om att få kameraövervaka vagnar, har fått grönt ljus efter en lång juridisk process.
– Vi kommer att utrusta tågen med 18 kameror, 6 i varje vagn. Alla 110 tåg ska ha fått kameror till halvårsskiftet 2013, säger Gunnar Wulff, vd på Öresundståg.
Kamerorna är en av fyra säkerhetsförbättringar som presenterats för Arbetsmiljöverket. De övriga är:
*personburna överfallslarm.
*ytterligare utbildning i konflikthantering.
*dubbelbemanning på utvalda turer.
Huvudskyddsombud Malin Cato är skeptisk till flera av åtgärderna.
– Vi har inte sett några kameror ännu och vart är det tänkt att larmen ska gå? säger hon.
Att Arbetsmiljöverket dröjt så länge med sitt beslut tolkar hon som att det kan komma någon form av förbud mot ensamarbete.
– Det kan man ju inte veta, men det kan bli ett förbud som gäller särskilt utsatta turer, säger Malin Cato.
Arbetsmiljöverket står inför ett antal alternativ till beslut, enligt Mats Ryderheim. Man kan välja ett förbud mot ensamarbete, eller så kan myndigheten utfärda ett föreläggande som vid vite tvingar Veolia och Öresundståg till säkerhetsförbättringar. Arbetsmiljöverket kan också lägga ned ärendet.
– Det gör vi om vi accepterar arbetsgivarens åtgärder, säger Mats Ryderheim.
Det var efter ett rånöverfall på en tågvärd före sommaren som Malin Cato lade ett skyddsombudsstopp och Arbetsmiljöverket förbjöd ensamarbete vid biljettkontrollerna ombord på tågen. Skyddsstoppet löpte dock ut i augusti och Veolia har återgått till sitt vanliga schema där ensamarbete är vanligt förekommande.
Öresundståg är ett trafiksamarbete i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står sex länstrafikhuvudmän samt den danska Trafikstyrelsen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.