Planerad trafik på Västerås flygplats
Västerås flygplats behövde inte stoppa den reguljära trafiken i dag tisdag, när företaget ACR tog över flygledningen. Men privat trafik är inställd, enligt flygplatschefer Mikael Nilsson.
Långt in på måndagskvällen var det ovisst om Västerås flygplats skulle kunna upprätthålla flygtrafiken. De fem flygledarna, alla ST-medlemmar, hade under dagen tackat nej till att gå över från Luftfartsverket när bolaget ACR tog över. Vid femtiden på eftermiddagen hade ACR inte heller fått tillstånd från Transportstyrelsen att driva trafik på någon av de flygplatser de tagit över: Örebro, Växjö och Västerås.
Men frågetecknen rätades ut under kvällen, och vid niotiden på kvällen kom det sista tillståndet, för Västerås. ACR hade då lyckats bemanna även Västerås flygplats, genom att låna in flygledare från Örebro. De har också kontrakterat en pensionerad flygledare, säger Lars Rörick på ACR. Men det räcker förstås inte på sikt.
– Nu får vi göra vår planering. Och vi har inte låst dörren för de tidigare flygledarna i Västerås.
Han säger att ACR överväger att förbättra villkoren för att få tillbaka personalen i Västerås.
– Och det kanske känns annorlunda för dem nu när de inte har något jobb att gå till.
Lars Rörick medger att företaget begått misstag. Förhandlingarna om inrangering av Luftfartsverkets flygledare startades sent och drog ut på tiden, vilket medförde att personalen fick se villkoren först i går.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.