Flygplatser drivs vidare utan staten
De sex statliga flygplatser som inte kommer att ingå det nationella basutbud regeringen beslutat om kommer att finnas kvar. Det framgår av en rundringning som ST Press gjort.
Regeringen har fastställt vilka tio flygplatser som ska drivas av staten i ett nationellt basutbud. Sex av de flygplatser som Luftfartsverket idag driver ska alltså hitta nya huvudmän. Alternativet är att staten lägger ner dem.
Sundsvall/Härnösands flygplats Midlanda blev trots intensivt lobbyarbete inte en del av det nationella basutbudet:
– Vi har haft en lång kamp innan besluten skulle fattas. Nästa steg i processen är nu att ta fram en rapport som beskriver olika framtidsscenarier. Den rapporten ska vara underlag för politiska beslut i de tre kommunerna Timrå, Härnösand och Sundsvall, säger Ewa Lindstrand, S, kommunstyrelsens ordförande i Timrå.
Bland de olika framtidsscenarier som ska beskrivas finns en offensiv satsning på en förlängd landningsbana som skulle möjliggöra turistresor och direktflyg ut i Europa. En sådan utbyggnad skulle kräva investeringar i storleksordningen 350 miljoner kronor. Finansieringen kommer att vara en del av kommande förhandlingar med staten och Luftfartsverket.
– Jag tänker inte stå med mössan i hand. Jag tycker rent principiellt att det är staten som ska ta ansvar för infrastrukturen. Det är ingen panik, säger Ewa Lindstrand.
I samband med att den nya flygplatsen byggdes i Karlstad 1997 satsade landstinget och Karlstads kommun 60 miljoner kronor vardera.
– Det ger oss en särställning. Alternativet att lägga ner flygplatsen finns inte, säger regionrådet Tomas Riste, S, i Värmland.
– För vårt lokala näringsliv är tåget inget alternativ. Vi kan inte hänvisa internationella företagsledare till flyg till Stockholm och tåg därifrån för ett endagssammanträde i Karlstad.
I april ska de lokala intressena utse förhandlare inför överläggningarna med Luftfartsverket om framtiden.
Ängelholm är den enda av de sex flygplatser som staten tar sin hand ifrån som faktiskt går ihop och ger ett visst överskott. Kommunalrådet Åsa Herbst, M, är inte särskilt orolig för framtiden, även om den process som nu inleds kommer att kräva kraft och energi av kommunledningen:
– Det pågår dialoger och vi får helt enkelt se vart det leder. Det finns ett allmänt intresse, inte bara från Ängelholm utan också från övriga kommuner i nordvästra Skåne. Att det skulle sluta med nerläggning, den tanken tänker vi inte ens. Jag tycker det är jätteviktigt att också näringslivet blir involverat i det här.
I Jönköping kom kommunen redan i vintras överens med Luftfartsverket om ett övertagande. Kommunen ska ta över flygplatsen från den 1 december.
I Skellefteå är kommunen beredd att ta upp förhandlingar med Luftfartsverket:
– Vi vill slå vakt om flygplatsens status och förhoppningsvis också utveckla den. Men jag vill inte föregripa de diskussioner som nu startar, säger kommunalrådet Bert Öhlund, S.
En nerläggning av flygplatsen finns överhuvud taget inte på agendan, säger han:
– Flygplatsen i Skellefteå är för kommuninvånarna och näringslivet oerhört viktig. Även med en framtida Botniabana så är flyget det enda realistiska alternativet för affärsresor till huvudkommunen.
Örnsköldsviks kommun vill egentligen inte ta över flygplatsen, men ser inga alternativ.
– Det känns lite märkligt att kommunen ska driva flygplatsverksamhet. Det är vård, skola och omsorg som är våra kärnuppgifter. Men det finns inga alternativ till flyget för våra exportinriktade industrier, säger Glenn Nordlund, S, vice ordförande i kommunstyrelsen.
Kommunens ekonomiska situation är redan ansträngd med minskande skatteintäkter, påpekar han. Men ambitionen måste ändå vara att ha flygplatsen kvar:
– Det är inget lustbetonat uppdrag, men vi ser inga alternativ.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.