”Midlanda blir sannolikt kvar”
Midlanda kommer med stor sannolikhet att finnas kvar som statlig flygplats också i framtiden. Den bedömningen gör riksdagsmannen Sven Bergström (c) från Hudiksvall.
Riksdagen röstade med små förändringar igenom regeringens infrastrukturförslag för perioden 2010–2021. Det blir nu regeringen som fastslår vilka flygplatser staten ska fortsätta driva.
Enligt propositionen ska staten svara för ett nationellt basutbud av flygplatser, varav ”åtminstone” de tio som räknas upp av regeringen. Protesterna har varit starka från Västernorrlands län, som inte har någon flygplats med på listan. Enligt centerns trafikpolitiske talesman
– Oavsett vem som blir formell huvudman kommer funktionen och trafiken att finnas kvar på Midlanda, säger Sven Bergström.
Han bor själv i utkanten av Midlandas upptagningsområde och bedömer att flygplatsen måste finnas kvar under överskådlig tid, åtminstone till dess att ostkustbanan byggts ut med dubbelspår hela sträckan Sundsvall-Stockholm.
Enligt Sven Bergström är ett av huvudskälen till att Midlanda inte togs med på listan över de flygplatser staten ska ansvara för att länsstyrelsen inte gjorde någon tydlig prioritering mellan de tre flygplatserna i Örnsköldsvik, Kramfors och Sundsvall i sitt remissyttrande över flygplatsutredningen.
– Hade landshövdingen gett klart besked om att det var Midlanda som främst borde prioriteras hade Midlanda antagligen varit med på listan redan i propositionen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.