Staten tar sin hand från Midlanda
Regeringen anser inte att staten ska fortsätta att driva Midlanda flygplats. Både fack och kommuner protesterar högljutt mot att Västernorrland blir utan statlig flygplats.
Regeringen har föreslagit att Sverige ska ha tio statliga flygplatser i framtiden. Midlanda mellan Sundsvall och Härnösand tillhör inte dem.
– Vi är fruktansvärt oroliga för framtiden på Midlanda. Regeringens förslag är inte genomtänkt, säger Lennart Dahlin, ordförande för ST vid flygplatsen.
»Bör ägas av staten«
Sett till antal passagerare per år är Midlanda Sveriges åttonde flygplats. Både högskolan och näringslivet behöver kommunikationer med Stockholm och världen, menar Lennart Dahlin.
– Infrastrukturen bör ägas av staten och inte av någon privat lycksökare. Staten är en garant för stabilitet och långsiktighet, säger han.
Tre år för att hitta lösning
Förutom Midlanda är också Luftfartsverkets flygplatser i Karlstad, Skellefteå, Ängelholm, Örnsköldsvik och Jönköping hotade enligt förslaget. Regionerna får tre år på sig att hitta lokala lösningar för flygplatsernas framtid. De pengar som tidigare betalats som driftbidrag till dessa och andra regionala flygplatser ska efter 2011 tillföras respektive region, som själv avgör om pengarna ska användas till flygplatser
eller andra trafikslag.
Flygplatsen är en stor arbetsgivare i Timrå kommun. Över 350 personer arbetar vid och kring flygplatsen, och av dem är ett femtiotal anställda av Luftfartsverket. Företrädare för Sundsvalls, Timrå och Härnösands kommuner har tillsammans med företrädare för det lokala näringslivet uppvaktat näringsdepartementet för att försöka övertyga regeringen om att också Midlanda ska höra till det nationella basutbudet.
– Förslaget är en katastrof. Det är väldigt tydligt att man har ett nollåttaperspektiv, säger Timrås socialdemokratiska kommunalråd Ewa Lindstrand.
– Regeringen tror att tågförbindelserna räcker. Men det fattas 20 miljarder kronor och 20 år av investeringar i järnvägen innan den är ett alternativ. Företagen här uppe har världen och Europa som marknad.
Att driva flygplatsen vidare i någon annans regi är inget gångbart alternativ, anser Ewa Lindstrand. Näringslivet har klart deklarerat att man inte tänker bidra ekonomiskt till Midlandas framtid. Och kommunerna har tillräckligt svårt att få pengarna att räcka till kärnverksamheterna:
– Rent principiellt har vi haft den ansvarfördelningen att kommunerna ansvarar för vård, skola och omsorg, medan staten svarar för infrastrukturen. Så vill vi ha det i framtiden också.
Flygplatserna
Regeringen vill minska statens ansvar
Staten ska på sikt ansvara för ett nationellt basutbud på tio flygplatser, enligt regeringens infrastrukturproposition. Återstående sex flygplatser som Luftfartsverket i dag ansvarar för ska på sikt tas över av lokala eller regionala aktörer, offentliga eller privata. Hittar man ingen ny ägare får Luftfartsverket ta ställning till nedläggning.
Efter 2011 utgår inget driftbidrag till de flygplatser som inte ingår i basutbudet.
De flygplatser som Rikstrafiken av regionala skäl upphandlar flygtrafik ifrån kommer även i framtiden att kunna få driftstöd.
Flygplatser som staten ska driva:
Kiruna, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Göteborg-Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö.
Flygplatser som staten nu vill slippa ansvaret för:
Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall-Härnösand, Karlstad, Jönköping, Ängelholm-Helsingborg
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.