Fågelbajs arbetsmiljörisk i tunnelbanan
Fågelbajs och dun gör arbetsmiljön ohälsosam på flera tunnelbanestationer i Stockholm. Vid en station har man tvingats stänga av luftkonditioneringen för att undvika att andas in partiklar, skriver huvudskyddsombudet i en anmälan till Arbetsmiljöverket.
Problemet med fåglar i Stockholms tunnelbanestationer uppmärksammades av skyddsorganisationen inom operatörsbolaget MTR redan i höstas, då man lämnade in ett skriftligt krav på åtgärder till arbetsgivaren.
Vid en av stationerna, Akalla, kan luftkonditioneringen inte användas eftersom personalen riskerar att andas in partiklar som är skadliga för hälsan, enligt skyddsombuden. Det gör i sin tur att luftkvaliteten påverkas och att det blir varmt i servicehytten, vilket leder till frustration.
”Försäljningsmomentet blir lidande och fel kan uppstå med kundklagomål som resultat, vilket i sig skapar än mer stress i en ond cirkel för arbetsmiljön”, skriver man i anmälan.
På Sundbybergs tunnelbanestation har ett duvpar lärt sig att öppna de automatiska dörrarna till stationsentrén på egen hand och i Tensta har man problem med att fåglar bygger bon i taket och att biljetthall och rulltrappor är nedbajsade, enligt skyddsombuden.
För de medarbetare som sköter städning utgör fågelbajset en klar hälsorisk, menar man.
”Städytorna är så besudlade av fågelexkrement och fågeldun att det är omöjligt att helt undgå risken att kontamineras under städmomentet”, skriver skyddsombuden.
Eftersom problemet ännu inte är löst har skyddsorganisationen nu tagit ärendet vidare till Arbetsmiljöverket. Förutom sanering av fågelbajset kräver man också att avskjutning ska genomföras för att minska antalet fåglar på tunnelbanestationerna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.