Facklig webbsatsning har lockat få
Visstidsanställda och kollektivavtal står i fokus när TCO-förbunden satsar för att vända den negativa medlemstrenden. Men portalen FacketFörändras.nu lockar få besökare.
I höstas drog TCO och dess 17 medlemsförbund, däribland ST, igång ett långsiktigt initiativ för att förändra bilden av facket och lyfta fram värdet av fackligt medlemskap. Bakgrunden är de sjunkande medlemstalen.
Bland annat sjösattes den interaktiva sajten FacketFörändras.nu, framför allt riktad till unga under 35 år som pluggar eller nyss har börjat jobba. Till sajten kopplades också tv- och bioreklam samt annonser.
Vad händer i år, projektledare Katarina Magnusson?
–Vi startar ett antal utvecklingsprojekt, bland annat hur vi lättare ska nå visstidsanställda. Hälften av dem är inte med i facket, en potential på 235000 tjänstemän. Och det är ofta de yngre som är visstidsanställda. Sedan vill vi folkbilda och klargöra de positiva effekterna av kollektivavtal. Vi ska vara konkreta och visa vilken effekt de har på ens vardag och ekonomi.
FacketFörändras.nu byggs ut och marknadsförs på nätverket Facebook och andra webbsajter. Besöksantalet har sjunkit kraftigt sedan starten, från 5 000 per vecka i november till 900 per vecka i januari, men var smärtgränsen går är svårt att säga, menar Katarina Magnusson.
–Vi har inga kvantitativa mål. Det är en brist, men vi har inte haft den tiden. Det får komma i efterhand.
Hittills har TCO-förbunden investerat 20 kronor per medlem i satsningen, vilket i fjol motsvarade 20 miljoner kronor.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.