TCO-förbund storsatsar på unga

KAMPANJ2007-11-14

TCO-förbunden har dragit igång sin stora kampanj för att få fler att se värdet av att vara med i facket. Främst vänder man sig till unga och välutbildade.

Av:  Eva Spira & Marianne Wiberg

Bakgrunden är att antalet medlemmar i förbunden minskar och nu vill man förändra bilden av facket som mossigt och toppstyrt. Det ska ske genom den gemensamma webbplatsen
facketförändras.nu och reklamfilmer som riktar sig direkt till de unga.

–Mig veterligt är detta första gången som TCOs 17 medlemsförbund uttryckligen sagt att de vill göra något tillsammans, sade TCOs ordförande Sture Nordh när satsningen presenterades.

Måsta vara självkritiska

Förändringen innebär att förbunden vill få en ändrad dialog med de unga, förklarade bland andra STs ordförande Annette Carnhede.

Cecilia Fahlberg från HTF menade att facket måste vara självkritiskt.

–Vi har haft för lite fokus på medlemmen, individen. Vi ska skapa känslan »vi behöver dig«, inte bara »du behöver oss«.

Många unga tror också att facket bara ägnar sig åt löner och de vet väldigt lite om värdet av kollektivavtal. Det kunde Lisa Nyberg från Tria – studerandesamarbetet mellan ST, SKTF och HTF på högskolorna – vittna om:

–Okunskapen är stor bland studenter. Tria ska om några veckor ut på högskolorna och där kommer vi att erbjuda studenterna att skriva ned vad de vill få ut av facket.

Forum på webben

Kampanjen har förberetts sedan tidigt i våras och kostar förbunden sammanlagt 20 miljoner kronor, eller cirka 20 kronor per medlem och år. För ST betyder det cirka 1,5 miljoner kronor.

–Det är en tiondel av medlemsavgiften och väl använda pengar, anser Annette Carnhede.

På webbplatsen facketförändras.nu finns ett forum där man kan diskutera hur man kan förena yrkeskarriären med familjelivet, svårigheten att få en fast anställning och hur det är att vara ny i arbetslivet.

På webbplatsen finns också aktuell information från de 17 medlemsförbunden.

Från den 9 november visas tre reklamfilmer på bio och på tv-kanalerna TV3, TV6, Kanal 5, Discovery och TV4 Fakta. Filmerna bygger på de medverkande personernas egna tankegångar.

I förgrunden Pedros Asmelash, SKTF, och Lisa Nyberg, TIRA.<br>Foto: SÖREN FRÖBERG
I förgrunden Pedros Asmelash, SKTF, och Lisa Nyberg, TIRA.<br>Foto: SÖREN FRÖBERG

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Facket
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA