Dålig kontroll av vägunderhåll
Bristfälligt beslutsunderlag gör det svårt att veta vad det egentligen kostar att underhålla det statliga vägnätet, konstaterar Riksrevisionen. Både Vägverket och regeringen får vass kritik.
Varje år investerar staten totalt åtta miljarder kronor i drift och underhåll av statliga vägar. Tre miljarder går till underhåll av belagd väg.
Men Vägverkets beslutsunderlag är inte tillräckligt för att garantera att pengarna används så effektivt som möjligt, visar Riksrevisionens granskning. Därmed finns en risk att skattepengar inte satsas där de bäst behövs.
Enligt Riksrevisionen saknar Vägverket system för att värdera brister i underhåll, prioritera, följa upp och välja åtgärdsstrategi för underhåll av vägar. Därmed får också regeringen bristfälliga underlag om kostnader för underhåll. Riksrevisionen konstaterar att Vägverkets bedömning av det samlade underhållsbehovet, och vad det skulle kosta, är osäker. Enligt rapporten har verket inga tillförlitliga underlag för uppgiften att det samlade underhållsbehovet är 20 miljarder kronor.
– Det är viktigt att det finns ett fullgott beslutsunderlag när det gäller så omfattande investeringar som vägunderhåll, säger riksrevisor Eva Lindström i ett pressmeddelande.
Regeringen kritiseras för att vara passiv i styrningen av Vägverket. Regeringen har inte följt upp hur Vägverket har agerat, enligt rapporten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.