Bemanningsbeslut dras i långbänk
Det är lång handläggningstid hos regeringen för att behandla överklaganden. Det har lett till att personal på SJ fortfarande kör motorvagnståg ensamma.
Enligt ett regeringsbeslut får SJ inte köra vissa specificerade motorvagnståg med bara en förare.
– Vi menar att regeringens beslut är överförbart till de övriga motorvagnstågen, säger Lennart Jansson, huvudskyddsombud på SJ.
Redan 2007 försökte han att stoppa all trafik med dessa tåg. Arbetsmiljöverket upphävde dock stoppet med motiveringen att det inte fanns någon överhängande fara för liv och hälsa. Däremot ålades SJ att göra en riskbedömning av situationen, ett beslut som SJ överklagade till regeringen. Sedan i somras ligger ärendet i kö. Handläggningstiden beräknas till ett år.
– Om ärendet inte rör något som är mer livsfarligt än något annat tas de i tur och ordning, säger Lars von Ehrenheim på arbetsmarknadsdepartementet.
Enligt Lena Danås, ombudsman på ST, finns ingen speciell lagstiftning som reglerar hur lång handläggningstiden får vara. Något som hon tycker visar på hur oprioriterade arbetsmiljöfrågor är.
– Bakom varje ärende finns en arbetsplats med människor, som mår dåligt över situationen. Att det då ska ta ett år innan besked är ju ohemult lång tid.
Lennart Jansson tycker att det är märkligt att SJ överklagat beslutet.
– Vi tror att branschen vill få ett prejudikat, vilket i och för sig kan vara bra. Men vi hoppas att SJ bemöter våra krav fram tills beslut är fattat.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.