Bättre service till nyanlända
Ett antal statliga myndigheter ska utöka samarbetet inom de lokala servicekontoren för att ge bättre service till nyanlända. Nyanlända ska slippa slussas mellan de olika myndigheterna.
I pilotprojektet ”Mötesplatser och information” ska Migrationsverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och kommunerna samarbeta om ett samlat stöd till nyanlända.
Ambitionen är att projektet ska leda till en snabbare etableringsprocess. I stället för att slussas mellan de olika myndigheterna ska nyanlända kunna få ett samlat stöd på ett kontor.
Först ut är servicekontoret i Norrköping där Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten utökas med kompetens från Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och kommunen.
”På det här sättet samlar vi kompetensen under ett tak”, skriver projektledaren Louise Andersson i ett pressmeddelande.
Enligt Louise Andersson kommer samarbetet också att göra myndigheternas arbete mer effektivt.
Närmast efter Norrköping kommer servicekontoren i Alingsås, Ljusdal och Borlänge att börja arbeta med den nya modellen.
Fakta servicekontor
- Det finns 103 servicekontor i Sverige där Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten ger gemensam myndighetsservice.
- Migrationsverket tog under hösten 2013 initiativet till att försöka förenkla etableringsprocessen för nyanlända genom att ta kontakt med alla de aktörer som ingår i processerna för migration, introduktion, etablering och återvändande, kallat Samverkansuppdraget.
- Samverkansuppdraget utmynnade i sex olika förslag: Initialprocessen, Mötesplatser och information, Prognoser och migrantprofiler, Boendeformer, Sysselsättning samt Gemensamt ersättningssystem.
- Våren 2014 tog Migrationsverket och Försäkringskassan initiativ till en arbetsgrupp med deltagare från Skatteverket, Migrationsverket, Försäkringskassan, SKL och Arbetsförmedlingen som därefter bildade en styrgrupp. Till projektstarten har även Pensionsmyndigheten anslutit till styrgruppen.
Källa: Försäkringskassan
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.