Banverkets höjda avgifter oroar facket
Det blir dyrare för tågbolagen att köra på de svenska järnvägarna. Banverket kommer att fördubbla avgifterna de närmaste åren. Facket varnar för att höjningen kan slå hårt mot tågbranschen.
Alla bolag som trafikerar de svenska järnvägarna betalar avgifter till Banverket – för att få utnyttja rälsen. I dag ligger avgifterna på totalt 520 miljoner kronor. Men nu ska de höjas kraftigt under några år – för att 2013 vara uppe i en miljard kronor.
Facket oroar sig för att höjningen kommer att försvåra tågbolagens möjligheter att konkurrera med till exempel vägtrafiken och sjöfarten.
– När alla i dag talar för miljövänliga alternativ, väljer man ett förslag som gör att vi tar flera steg tillbaka, säger Stefan Bieder, ST-ordförande på Green Cargo.
Men Anders Svensson, Banverkets strateg för transportpolitik, tror inte att tågbolagen behöver oroa sig.
– Avgifterna motsvarar 5 till 7 procent av järnvägsföretagens kostnader så det handlar inte precis om några fördubblade biljettpriser. Dessutom kan till exempel bränsleskatter öka kostnaderna också för andra transportslag framöver.
Han tror att höjningen kan bidra till att järnvägsnätet utnyttjas bättre. I dag är avgiften nämligen densamma oavsett sträcka eller tid på dygnet.
– Nu inför vi också ett differentierat system. Vi tycker att det är rimligt att man betalar mer för de sträckor där det är ett väldigt tryck och kostnaderna för underhåll är högre, säger han.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.