Avtalskrav lämnade för spårtrafiken
I dag har STs avdelning inom spårtrafiken utväxlat avtalskrav med arbetsgivarorganisationen Almega. Facket vill se förbättrad anställningstrygghet och avvisar Almegas krav på frysta löner.
Den sista mars löper avtalen för spårtrafiken ut och ett nytt avtal ska helst vara på plats 1 april. Men när parterna utväxlade sina krav i dag på förmiddagen stod det klart att man först måsta ta sig igenom många förhandlingar.
– Man kan säga att vi har en del att prata om, säger Maria Olwaeus, ombudsman på ST.
Almega inleder sina krav med en lägesbeskrivning där man betonar att Sverige befinner sig i en kraftig lågkonjunktur.
– Det är inget som förvånar. De hävdar att det inte finns något utrymme för centrala löneökningar. Det stämmer inte. Jag har hört de här tongångarna förr. Men vi går inte med på något nollavtal, säger Maria Olwaeus.
Arbetsgivarna vill att ”lönetariffer och lägstlöner ska frysas i 2009 års läge”. Man vill också ge större möjligheter att förlänga provanställningar och införa så kallade ungdomsanställningar.
– Vi diskuterar gärna möjligheterna för ungdomar, men det låter som om detta bara är ytterligare ett sätt att skapa lösligare anställningsformer och att gå runt lagen om anställningsskydd, anser Maria Olwaeus.
ST har å sin sida formulerat krav på att löneutvecklingen ska vara ”likvärdig med andra delar av arbetsmarknaden” – och att utrymmet ska vara en lägstanivå som beräknas i procent och krontal. Dessutom vill ST förbättra villkoren för personer som har tidsbegränsade anställningar: de ska så långt som möjligt likställas med tillsvidareanställda vid omställningar.
ST har 1700 medlemmar i ett fyrtiotal olika tågbolag. Nästa förhandlingstillfälle – när parterna ska få utveckla sina resonemang – är 25 februari.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.