Anmälan om digital arbetsmiljö får avslag
Den anmälan om brister i den digitala arbetsmiljön på Arbetsförmedlingen som huvudskyddsombuden har lämnat in får avslag. Arbetsgivaren har vidtagit tillräckliga åtgärder, enligt Arbetsmiljöverket.
I våras rapporterade Publikt om att huvudskyddsombuden Mattias Gustafsson och Christer Hansson i flera års tid drivit frågan om den digitala arbetsmiljön på Arbetsförmedlingen, och att de lämnat in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket.
De två huvudskyddsombuden berättade om hur undermåliga digitala system lett till att medarbetarna dragit in på raster och fått jobba på obetald tid för att hinna med sitt jobb – vilket ledde till stress. Eftersom de ansåg att arbetsgivaren inte gjort tillräckligt för att hantera problemen lämnade de i mars in en anmälan där de begärde åtgärder.
Efter flera månaders väntan kom på fredagen Arbetsmiljöverkets beslut: huvudskyddsombudens begäran avslås.
”Vid en sammantagen bedömning av allt som kommit fram i ärendet och mot bakgrund av de åtgärder som arbetsgivaren har vidtagit och planerar att vidta anser Arbetsmiljöverket att det saknas skäl att bifalla någon del av er begäran”, skriver myndigheten i sitt beslut.
I sin anmälan gav huvudskyddsombuden tre skäl för sin begäran. De ville att arbetsgivaren skulle införa skyddsronder för den digitala arbetsmiljön, att en rutin skulle tas fram för hur driftstörningar ska hanteras, samt att nödvändig kompetensutveckling och rutiner för chefer gällande risker i den digitala arbetsmiljön skulle implementeras.
Arbetsmiljöverket anser dock att arbetsgivarens åtgärder är adekvata och tillräckliga.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.