Arbetsmiljö kan påverka upphandling
Arbetsmiljöhänsyn ska få påverka beslut i offentlig upphandling. Det föreslår Styrmedelsutredningen, som har lämnat sitt slutbetänkande till regeringen.
Styrmedelsutredningen har sett över behov och möjligheter att införa nya styrmedel på arbetsmiljöområdet. Syftet har varit att öka incitamenten för arbetsmiljöarbete genom att göra arbetsmiljön till ett konkurrensmedel.
Utredningen föreslår att det ska ställas arbetsmiljökrav på den som lägger anbud på en tjänst i offentlig upphandling. Den som inte uppfyller grundläggande krav i arbetsmiljölagen om riskbedömning ska uteslutas vid en upphandling. Samma krav ska ställas på utländska arbetsgivare som lägger anbud på arbeten i Sverige.
Utredningen föreslår också att arbetsmiljöutbildning blir obligatoriskt i vissa högskoleutbildningar, till en början civilingenjörs- och civilekonomutbildningar.
”Det är nödvändiga kunskaper för den som ska vara chef och den som ska ha en funktion som konstruktör av väsentliga delar av arbetsmiljön”, skriver utredningen.
Utredningen anser att det också i fortsättningen ska vara obligatoriskt för företag att redovisa sjukfrånvaron i årsredovisningen. Uppgifter om sjukfrånvaron kan ge viktig information om arbetsmiljöförhållanden för presumtiva kunder, leverantörer och arbetssökande, anser utredningen.
Styrmedelsutredningen har letts av den särskilde utredaren Bertil Remaeus med en referensgrupp med bland annat representanter för arbetsmarknadens parter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.