500 tjänster berörs av omorganisation
Förre kommunikationscentraler, sammanslagning av funktioner till särskilda servicecentra och ett nationellt kontaktcenter för allmänheten. Det är några ingredienser i projektet En nationell polis.
– Vi kräver att Rikspolisstyrelsen och polismyndigheterna presenterar ekonomiska analyser på vilka besparingar som kan göras med En nationell polis, betonar ST-Polisväsendes ordförande Maj Axelsson.
Detta med anledning av att Rikspolisstyrelsen presenterat de förändringar som En nationell polis föranleder.
Det betyder en radikal omorganisation av hela polisväsendet, bland annat påverkas 500 tjänster, och går ut på att polismyndigheterna samarbetar över länsgränserna.
Klart är att rationaliseringsvinster förväntas men hur mycket personal och penger ville rikspolischef Sten Heckscher inte ange på en presskonferens på Rikspolisstyrelsen i Stockholm
Bland annat vill man minska antalet kommunikationscentraler från 21 till sex i landet. Syftet är besparingar, bättre och snabbare service till allmänheten och att frigöra polispersonal för polisverksamhet.
– Vi anser att man ska var öppen för olika möjligheter men tycker det är fel att Rikspolisstyrelsen låser sig vid kommunikationscentraler (kc) på sex platser i landet. Antalet kc kommer att påverka en stor del av våra medlemmar, fortsätter Maj Axelsson.
”Lite positivt” är dock att både civil personal och polispersonal ska arbeta på kc. Men ST-Polisväsende anser att det bör vara mest civil personal så att så mycket polisresurser som möjligt frigörs för kärnverksamheten.
En annan del i En nationell polis är att inrätta ett nationellt kontaktcenter. Där ska allmänheten per telefon kunna göra enklare brotts och förlustanmälningar. lämna tips, få information i pass- och trafikfrågor med mera.
Avsikten är att den som ringer ska ha nått ”rätt person” inom 45 sekunder – i första hand på närmaste kontaktcenter, i andra hand på det som är ledigt. När systemet är klart ska alla centers telefonnummer har 114 som första tre siffror.
Arbetsgivaren har förklarat att civilanställd personal ska rekryteras till kontaktcenter, vilket också sker, och att stor hänsyn ska tas till arbetsmiljöfrågor.
– Positivt, tycker Maj Axelsson,
Personal- och ekonomiadiminstration ska koncentreras till särskilda servicecentra. En projektledare har rekryterats för ett pilotprojekt som omfattar flera länspolismyndigheter och är placerat i Linköping.
– Vi har fått signaler om att man vill ansluta flera polismyndigheter än pilotmyndigheterna till Linköping. Enbart civilanställda berörs av denna verksamhet men vi vet inte hur många, säger Maj Axelsson.
Det ska tilläggas att En nationell polis också innehåller en mängd andra projekt utöver de ovan nämnda. Totalt rör det sig om ett 20-tal.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.