Psykologstöd bara i undantagsfall

FÖRDJUPNING: ARBETSMILJÖ2009-09-08

En lokförare som har kört på en annan människa tas omedelbart ur tjänst. Men han eller hon får sällan någon psykologbehandling.

Efter en olycka ska lokföraren omedelbart ringa till Banverkets trafikledning och berätta vad som har hänt. Det samtalet aktiverar en hel krisorganisation. Lokföraren blir avlöst, kamratstödjare och räddningstjänst kallas till platsen. Men trots att studier visar att en obligatorisk psykologkontakt vore värdefull, driver varken fack eller arbetsgivare den frågan.

– Vi har en samsyn med arbetsgivaren i den här frågan. Vi har en utvecklad organisation med frivilliga kamratstödjare som hjälper sina kolleger, säger Tommy Jacobsson, arbetsmiljöansvarig för ST vid SJ.

Kamratstödjaren följer föraren hem från olycksplatsen och återkommer minst en gång därefter för att höra sig för om läget.

Transportstyrelsen har formulerat de riktlinjer som gäller efter olyckan. Föraren tas omedelbart ur tjänst och får inte återvända till jobbet innan han eller hon har träffat en läkare på företagshälsovården och fått klartecken att kliva upp i loket igen. Det brukar ske inom ett eller ett par dygn.

– Läkaren ska göra en kvalificerad bedömning av om personen är i skick att arbeta, säger Kjell-Ove Eriksson, ansvarig för arbetsmiljöarbetet på SJ.

– Den måste vi lita på.

Valdimar Briem, som har forskat på de psykologiska konsekvenserna hos förarna, menar att lokförarna sällan kräver psykologhjälp, trots att många av dem skulle behöva det. Han tycker att en sådan kontakt borde erbjudas som en del av efterbehandlingen – utan undantag. Enligt hans studie erbjuds psykologiskt stöd bara till den som visar »extrem posttraumatisk stress« och inte längre är arbetsför. SJ förmedlar psykologkontakt bara i de fall som lokföraren – eller läkaren – uttrycker att det behövs. Också Kjell-Ove
Eriksson säger att det tillhör undantagen.

– Jag kan inte ge några siffror men jag kan konstatera att det inte är så vanligt. Vi får förlita oss på de regler och resurser som finns i dag, det är dem vi har att arbeta efter.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA