Nya bolag påverkar lönerna
Den lokala avtalsrörelsen inom tågtrafiken påverkas i allt högre grad av konkurrenssituationen med privata bolag, anser Thomas Winäs, ST-ordförande på SJ.
Affärsverket SJ delades år 2000 upp i sex bolag. Godstrafiken lades i Green Cargo, persontrafiken i SJ AB – i dagligt tal SJ. Några år tidigare hade riksdagen öppnat för privata tågoperatörer på spåren, och konkurrensen har de senaste åren blivit mer påtaglig. Förändringarna har inverkat på lönerna i branschen, konstaterar STs Thomas Winäs.
I Skåne har den brittiska trafikjätten Arriva tagit över Skånetrafiken från SJ. Arriva lockade över framför allt lokförare från SJ genom att erbjuda betydligt högre löner. SJs motdrag var inte att höja lönerna, utan att starta en utbildning för lokförare och ombordpersonal.
– Och man fick väldigt många sökande. Det ledde till att arbetsgivaren inte såg någon anledning att höja våra löner mer än vad det centrala avtalet gav.
Konkurrensen har alltså lett till kraftigt ökade löneskillnader mellan bolagen, vilket ST-medlemmar på SJ reagerar emot.
– De vill att vi ska strejka, men dels har vi fredsplikt, dels skulle det kunna betraktas som en lyxstrejk.
Thomas Winäs tror att det vore bra med mer samarbete mellan de lokala facken inom tågtrafiken. Det är uppenbart att arbetsgivarna i vissa lägen samordnar sig, anser han.
– Vi behöver en öppenhet så att man ser vad som finns i de andra avtalen och kan flagga upp för positiva och negativa förändringar. Många mindre bolag gör bra saker som vi skulle vilja få in i våra avtal.