Lean ska slimma förvaltningen
Allt fler statliga arbetsplatser använder lean, bilindustrins
effektiviseringsfilosofi, för att rationalisera verksamheten. Men tillvägagångssätt och resultat varierar. ST Press har tittat på tre, sinsemellan olika, leansatsningar.
Lean production är en effektiviseringsfilosofi som utvecklats inom bilindustrin. De senaste åren har den väckt allt större intresse som lösning på alla tänkbara problem – också inom statlig förvaltning.
Grundtankarna bakom lean föddes redan för 100 år sedan, i Fords bilfabrik i Detroit, och finslipades sedan på Toyotas fabriker i Japan.
I grunden handlar filosofin om att ta bort »slöserier«: allt utöver ett minimum av utrustning, material, lokaler, rörelser och arbetstid som krävs för att skapa värde i en tjänst. Till detta använder man en rad olika verktyg.
Länge användes konceptet bara inom bilindustrin, men spred sig med tiden inom tillverkningsindustrin. På 1990-talet tog sig idéerna in i tjänstesektorn.
När ST Press 2009 skrev om lean, hade Posten och Verket för högskoleservice redan infört filosofin på bred front, och flera andra statliga verksamheter hade provat på eller stod i begrepp att göra det.
Sedan dess är det betydligt fler statliga myndigheter och bolag som valt att jobba med lean – och fler väntas haka på.
Stefan Attefall, minister med ansvar för offentlig förvaltning, har på senare tid ofta talat om behovet av att ta fram »nya processer, tjänster och metoder«. Han har också flaggat för en »nationell kraftsamling för innovation och kvalitet i offentlig verksamhet«, som väntas komma under året. Formerna bereds i Regeringskansliet, men Martin Sparr, kansliråd på finansdepartementet, kan inte avslöja något konkret ännu. Han hänvisar till förra årets regeringsproposition om offentlig förvaltning, som är späckad med nyckelorden innovation, kvalitet och verksamhetsutveckling.
– Det står ju inte lean någonstans, men man kan ana ett leankoncept där bakom.
Läs i de länkade artiklarna om lean inom Polisen, Försäkringskassan och Migrationsverket.