De fick söka jobben på nytt
All statlig verksamhet kring den allmänna pensionen samlas
1 januari 2010 i den nya Pensionsmyndigheten. Bland de anställda finns en oro för att inte platsa i den nya organisationen.
Fusionen innebär att Premiepensionsmyndigheten och Försäkringskassans enheter för pensionsfrågor går samman. När ST Press besöker Premiepensionsmyndigheten, PPM, i början av oktober är de anställda i full färd med att söka sina tjänster på nytt till den nya myndigheten. De anställda på Försäkringskassan i Stockholm måste också lämna in en intresseanmälan om sitt jobb, medan kassaanställda i övriga landet förs över direkt till den nya myndigheten.
Hundratalet kravprofiler
Tjänsterna på Stockholmskontoret har beskrivits i ett hundratal kravprofiler.
– Det arbetet blev försenat, så vi har haft mycket kort tid på oss att granska dem, säger ST-avdelningens ordförande Ronny Krusell.
ST har varit emot modellen, och ansett att flera grupper borde kunnat lyftas in direkt i den nya organisationen. När kravprofilerna kom blev omorganisationen mer påtaglig och verklig, säger Lena Gullberg. Oron ökade.
– Vi har ju varit med om att bygga upp den här myndigheten. Ska vi nu inte duga längre? Och vad gör jag om mitt jobb inte finns på listan?
»Inga stora nedskärningar«
Ledningens budskap är att det inte ska bli några stora neddragningar. Men de anställda befarar att nedskärningarna kanske kommer senare.
Annars har man på PPM varit positiva till samgåendet. STs avdelning inom Försäkringskassan har däremot varit kritiska till att en ny myndighet bildas, och anser att alla pensionsfrågor av ekonomiska skäl bör samlas i Försäkringskassan. Men anställda på kassan tycker att det är spännande och positivt, säger STs avdelningsordförande Siv Norlin, som deltagit i samverkansmöten.
Det bekräftar arbetsplatsombudet Karin Karlsson på kontoret i Karlstad, där omkring 120 medarbetare går över till Pensionsmyndigheten.
– Vi jobbar med samma saker, och ledningen gjorde ett gott intryck när de var här på besök. De talade om personalen, kunden och kvalitet. Det här med kvalitet är inte direkt en huvudfråga i Försäkringskassan just nu, det är bara snabbt och fort som gäller.