4 röster om forskning.
Prioriterar undervisningen
Lars Sundström, adjunkt i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet, ägnar 40 till 50 procent av sin arbetstid till forskning.
– Jag jobbar mot små företag och åker runt i hela Sverige och träffar många människor. Det har jag nytta av både för min egen utveckling och för undervisningen, säger Lars Sundström.
Men undervisningen är det han prioriterar, så blir det ont om tid är det forskningen som får stryka på foten.
Efterlyser kompetenta chefer
Jörgen Söderback, adjunkt i informationsteknik och statistik vid Mitthögskolan, ägnar inte någon del av sin arbetstid åt forskning.
– Jag är i regel så hårt belastad med grundutbildning att jag inte har tid att söka information om lämpliga forskningsprojekt.
Han tror att Mitthögskolans målsättning är att alla utbildade lärare ska få möjlighet att forska.
– Jag efterlyser mer aktiva och kompetenta avdelningschefer som har medarbetarsamtal där man får diskutera kompetensutveckling och forskning, säger Jörgen Söderback.
Pressad arbetssituation
Staffan Jacobsson, professor i forsknings- och teknikpolitik vid Chalmers tekniska högskola ägnar ungefär hälften av sin arbetstid åt forskning.
– Men vi har ingen forskningstid inräknad i tjänsten, utan måste dra in externa medel. Därför styrs forskningsvolymen av hur mycket pengar vi drar in och hur mycket tid vi har, förklarar han.
På Chalmers finns ingen reglering av hur stor del av arbetstiden som ska gå till forskning.
– Det ger en stor frihet, men innebär också att många jobbar obetald övertid.
Mer arbete och minskade anslag i förhållande till arbetsuppgifterna har lett till att arbetssituationen är hårt pressad, förklarar Staffan Jacobsson.
Studenterna kommer först
Lars Seldén, universitetslektor vid Bibliotekshögskolan i Borås, har sökt pengar från högskolan för att forska 20 procent av sin arbetstid utöver de 20 procent han har rätt till enligt arbetstidsavtalet. Med ett tillskott från en annan resurs kan han forska på halvtid.
– Jag har svårt för att låta min forskning gå ut över studenterna. Det är en ständig konflikt. Behöver någon student hjälp får det gå i första rummet.