ST-Skatts isolerade syn
Som sektionsordförande i ST-Luftfart blev jag bestört när jag läste inslaget i Statstjänstemannen om ST-Skatt och deras isolerade och nedvärderade syn på sammanslagningen med övriga förbund, speciellt HTF.
Undertecknad ber HTF om ursäkt att vi har en eller flera avdelningar som inte ser positivt på denna sammanslagning, dock finns det förhoppningsvis flera som ser det som den enda möjlighet till långsiktig överlevnad och att vi blir starka i flera gemensamma inhemska och internationella frågor.
Vi från ST-Luftfart ser ST-Skatts uttalande som ett ”slag under bältet” och en mycket dålig insikt i hur andra avdelningar har det med likheter och olikheter till bl a HTF.
Vad tror du Lars-Olof vi har för likheter/olikheter med bl a HTF?
Du om någon borde veta att vi i ST är ett vertikalt förbund och organiserar ett otal olika yrken och där flera medlemmar inte kan se en naturlig koppling till HTF liksom att det finns flera yrken som ser det mycket naturligt med en sammanslagning.
Denna olikhet och likhet finns överallt och detta borde du förstå.
Omvänt kan man säga att HTF kan ju föra samma resonemang som du fört beträffande ”vad har vi att göra med dom som kränger massa skatteblanketter”.
Vi har inom vår avdelning och våra sektioner skapat en förståelse och acceptans och en positiv syn till förbundssammanslagningen.
Ditt uttalande kom inte som någon överraskning för det verkar vara en likartad syn även längre ut inom era sektioner.
Förklaringen till denna trånga syn beror på dålig framförhållning, statisk verksamhet som inte utsätts från yttre hot från t ex bemanningsföretag, dåliga fackliga värderingar, alltför många dogmatiska 50+, inget nytänkande mm.
Jag tycker ni istället ska starta en statlig klubb med att stänga ute omvärlden och egen facklig självhushållning och tro på livslång oföränderlig statlig verksamhet!
Vill ni istället ta steget framåt så vore det bra att vända 180 grader och göra medlemmarna medvetna om framtiden och se fördelarna med att gemenskap ger styrka och att fördelarna är fler än nackdelarna och att påverka processen med TriO så att det fungerar med era specifika medlemsfrågor.
Sammanfattningsvis så har du sett till att vi andra får börja om igen med att föra ut TriO-budskapet en gång till och att förklara för de HTF-anställda som finns i vår närhet, att det var en dogmatisk avdelnings uttalande.
AV Thomas Blomqvist
Thomas Blomqvist är ordförande i ST-Luftfart sektion 03.
Ett tips!
Ett förslag vore att varje avdelningsordförande klargör hur respektive avdelning står i denna fråga så att vi får debatten nu. Dessa sammanfattningar kan göras initialt i en tjockare utgåva av ST-Rapport för att slutligen i redigerat tryck komma ut i medlemstidningen.
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.