Kan du förklara vad du menar?
I ett tidigare ST-Bladet (nr 5/2001), medlemstidning för ST-RK DT, har du Thomas Nordling skrivit fina ord på Ordförandens insida under rubriken:
”Vem är facket till för – vems intressen ska vi bevaka?”
Kan du klargöra mer i detalj vad du menar med t ex: ”personlig service i form av förhandlingsstöd”, ”hjälp vid svåra samtal”, ”svar på frågor relaterade till anställning i RK”, ”alla ska få god bevakning av sina intressen”?
Jag hoppas jag får utförliga svar på mina frågor. En blygsam begäran för mina dryga 3 000 kronor per år jag betalar till ST som medlem.
Besviken medlem i Regeringskansliet
Thomas Nordling svarar:
ST stöder alla medlemmar
Jag ska här förklara ytterligare vad jag menar med rätten till fackligt stöd som jag skrev om i min ledare i ST-Regeringskansliets medlemstidning ST-Bladet nr 5.
En medlem kan råka ut för mycket på sin arbetsplats. Det kan vara problem med att få en fungerande roll i kretsen av arbetskamrater. Man kanske också upplever att man inte får den uppskattning av chefen som man tycker sig förtjäna. Lönen kan också ha legat still under lång tid utan att man fått någon närmare förklaring till detta.
I sådana sammanhang både kan och ska de fackliga representanterna ställa upp med stöd, såväl genom att gå igenom omständigheterna med medlemmen som genom direkt stöd genom personlig närvaro vid medlemmens samtal med arbetsgivaren.
De som närmast ska ge detta stöd är klubbrepresentanterna på respektive departement. Det kan dock finnas situationer där medlemmen inte önskar få stöd av just dem och då finns det två nivåer ytterligare att vända sig till, sektionen och avdelningen. I sista hand kan även förbundets ombudsman träda in om det skulle bli nödvändigt.
Detta gäller alltså främst för de medlemmar som råkat illa ut och därför behöver personligt förhandlingsstöd eller hjälp vid svåra samtal med arbetsgivaren.
Medlemmen kan också själv ha ställt till det för sig genom att t ex inte följa de regler som gäller på arbetsplatsen. Även i dessa fall ger facket personligt stöd men medlemmen får då finna sig i att också tydligt informeras om vilka regler som gäller.
Många medlemmar råkar ut för svårigheter varje år och mycken facklig tid åtgår för våra fackligt förtroendevalda för att ta hand om dessa medlemsärenden och fullfölja dem till lösningar som alla parter kan känna sig tillfreds med.
Det finns också medlemmar som söker stöd i en personlig förhandling trots att de t.ex. haft en normal eller t o m bättre än normal löneutveckling men själva inte anser sig nöjda. Dessa medlemmar brukar facket kunna stödja genom personliga samtal. Bakgrunden gås igenom, olika omständigheter diskuteras och den fackliga representanten kan därefter oftast lämna några tips och idéer om hur förhandlingar kan föras. Tiden brukar dock inte medge att den facklige representanten går in som personligt stöd i konkreta förhandlingar.
Förtroendemannatiden räcker helt enkelt inte till för detta. Finns det andra inslag som kräver stöd går det naturligtvis att få hjälp med detta.
För alla medlemmar ges också ett aktivt personligt stöd genom de förhandlingar om bl a löner och andra förmåner som regelbundet förs på arbetsplatsen där varje individ förhandlas ingående. Vi inom ST anstränger oss för att tillgodose varje medlems intresse av en personlig utveckling, vare sig man är låg- eller högavlönad. Det är därför ST är det bästa facket för ALLA anställda på arbetsplatsen.
I ett hårdnande arbetsklimat kommer situationen för dem som väljer att stå utanför fackets gemenskap att bli än mer utsatt. Jag hoppas att du finner anledning att vara fortsatt medlem även om du tydligen inte blivit bemött som du önskar vid något tillfälle.
Ge ST en ny chans!
Thomas Nordling
Styrelseledamot i sektion DT, ST-Regeringskansliet
Förbundsstyrelseledamot
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.