Försäkringskassan har inte råd med övertid
De långa handläggningstiderna för ärenden som gäller individer med funktionsnedsättning ledde till att Försäkringskassan beordrade övertid för runt 250 anställda under vintern. Nu har övertidsinsatsen stoppats, eftersom myndigheten inte längre har råd.
Som Publikt tidigare skrivit om beordrade arbetsgivaren 60 timmars övertid för runt 250 anställda på Försäkringskassan under vintern. Anledningen var att myndigheten ville få ned handläggningstiderna för ärendetyperna omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning, som infördes i januari 2019.
Vid årsskiftet avslutades övertidsinsatsen, eftersom myndigheten inte har råd att fortsätta.
– Budgetförutsättningarna tillåter inte övertid. Sedan slet det så klart ganska hårt på personalen, säger Andreas Larsson, verksamhetsområdeschef vid avdelningen för funktionsnedsättning, till Publikt.
I nuläget får den som ansöker om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning vänta ungefär åtta månader på ett beslut från Försäkringskassan.
I stället för att beordra övertid för personalen fokuserar myndigheten nu på att effektivisera ärendehanteringen. Man har också anställt fler beslutsfattare, så att färre ärenden ska fastna i den fas där handläggaren är klar och beslut ska tas i ärendet, säger Andreas Larsson.
– Vi har en långsiktig målbild om att det ska ta tre månader att få ett beslut, men det kommer ta ett par tre år att nå dit.
Thomas Åding, vice ordförande för ST inom Försäkringskassan, säger att facket var negativt till övertidsinsatsen från början.
– Det är positivt att vi inte har någon övertid längre, men det är negativt att personalen känner en otrygghet när de inte upplever att de räcker till riktigt, säger han till Publikt.
Thomas Åding påpekar också att antalet ärenden, och därmed sannolikt också handläggningstiderna, fortsätter att växa. Även om ST var emot övertidsinsatsen så har han viss förståelse för hur arbetsgivaren resonerade.
– Övertiden gav så klart effekt, och man kunde arbeta sig längre ned i ärendehögen, så för allmänheten var det en bra insats.
Att det nu finns risk för att ärendehögarna växer på nytt på nytt kan dock resultera i att rörligheten bland personalen ökar, menar Thomas Åding. Han har fått signaler om att de anställda känner sig otillräckliga och stressade över hur de ska prioritera bland arbetsuppgifterna.
– Det är ju inte så att de får mindre att göra på jobbet i och med att övertidsinsatsen är avslutad, säger han.
Verksamhetsområdeschefen Andreas Larsson säger att den naturliga prioriteringsordningen är att jobba med de äldsta ärendena först.
– Även om det så klart inte blir mindre att göra så blir åtminstone arbetsdagen lättare. Man gör sitt bästa på åtta timmar och sedan är man klar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.