Tidiga åtgärder minskar långa sjukskrivningar
SJ har minskat antalet långa sjukskrivningar med 25 procent efter ett samarbete med Försäkringskassan och Previa. Tågvärden Anna Högrelius är tacksam för att hon blev sedd och väl bemött i en situation där hon var i chock.
– Jag jobbade ensam som tågvärd när jag kände en kraftig inbromsning och ringde till föraren och frågade vad som hänt. Han sade att vi hade kört på en människa – ett självmord, berättar Anna Högrelius.
Just då agerade hon mekaniskt och professionellt och informerade resenärerna och hade kontakt med trafikledningen.
– Men jag var egentligen väldigt chockad.
Efter ett par timmar blev hon och lokföraren avbytta och tagna ur tjänst, i enlighet med reglerna. De möttes av kamratstödet, ett organiserat stöd från kollegerna, som träder in när någon varit med om en olycka.
– Det var fantastiskt.
Enligt SJs rehabiliteringsprogram ska man också snabbt få träffa en läkare från företagshälsovården Previa. Anna Högrelius fick tid redan dagen efter.
– Då trodde jag fortfarande att jag skulle vara tillbaka efter bara en dag. Men läkaren förstod snabbt att jag bar på ett trauma. Jag mådde väldigt dåligt i början och fick sömnproblem.
När Anna Högrelius återgick i tjänst kom hon, arbetsgivaren och företagshälsovården överens om att hon skulle jobba med någon som hon kände sig trygg med första dagen.
– Det är de här små detaljerna och bemötandet som är så otroligt viktigt. Jag har fått ett så kompetent bemötande från företagshälsovården, annars tror jag att jag blivit borta längre, säger hon.
Anna Högrelius är också arbetsplatsombud för ST. Så även före olyckan hade hon erfarenhet av att följa med på rehabiliteringsmöten med medlemmar. Det kan gälla alla möjliga typer av sjukskrivningar.
– Min bild är att många är väldigt nöjda när de går därifrån. Även de som kan ha känt sig lite kränkta över att gå dit, som de som har flera korta sjukskrivningar på ett halvår.
Hon syftar på att SJ har som regel att om man är sjuk sex gånger på ett halvår, så ska man ha en kontakt med företagshälsovården.
– Även om detaljerna är viktiga så är det också viktigt att helheten fungerar, att det finns ett system. Och det fungerar verkligen bra här i Eskilstuna, säger Anna Högrelius.
Peter Blomqvist är HR-direktör på SJ och berättar att rehabiliteringskedjan startade som ett projekt efter att den tidigare låga sjukfrånvaron börjat öka.
– Man slappnar av när det fungerar, konstaterar han.
Projektet drevs tillsammans med Previa och Försäkringskassan, fack och skyddsombud. Fokus ligger på snabba åtgärder, som tidig kontakt med företagshälsovården. För medarbetarna har också den administrativa processen förenklats. Enligt Peter Blomqvist får medarbetarna nu snabbare beslut om en insats – och rätt insats.
Resultatet är att både sjuktalet och andelen långtidssjukskrivna minskat.
– Fokus på frågorna, att se varje individ och en samlad kompetens har varit framgångsfaktorer, säger Peter Blomqvist.