Vy Tåg förlorar stora kontrakt

SPÅRTRAFIKEN2024-08-13

SJ tar över trafikeringen av nattåg till och från övre Norrland från norska Vy Tåg 15 december i år, skriver nättidningen Järnvagar.nu. Norrtågs regiontrafik går över från Vy Tåg till operatören VR i december 2025 efter en ny upphandling.

Enligt nättidningen Järnvagar.nu har Trafikverket direktupphandlat trafiken för övre Norrland av SJ, sedan Vy Tåg valt att inte utnyttja optionen att förlänga sitt avtal. Avtalet gäller sträckorna Stockholm–Luleå och Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år.

”Nattågstrafiken är viktig för turism och näringsliv i övre Norrland och SJ har gedigen erfarenhet av nattågstrafiken. Med beslutet säkerställer vi att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan”, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, till tidningen.

Trafikverket valde att förhandla enbart med SJ om nattågstrafiken kommande år. SJ kommer att köra trafiken på löpande räkning med insyn från Trafikverket, så kallad ”open book”. SJ tillåts göra en vinst på maximalt 4,9 procent av omsättningen, skriver Järnvägar.nu.

Lennart Kalander uppger till tidningen att Trafikverket räknar med att ersättningen till SJ kan komma att uppgå till 190 miljoner kronor under det första avtalsåret. Vy Tåg fick cirka 10 miljoner kronor per år.

Ytterligare förändringar kommer att ske i tågtrafiken i norra Sverige. Norrtåg har beslutat tilldela VR Sverige uppdraget att ta hand om deras trafik i tio år från tidtabellskiftet 14 december 2025. Norrtåg ägs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbottens och Västernorrlands län, Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen.

”Vår bedömning av den kvalité som anbudsgivarna erbjöd visade att de vara i stort sett likvärdiga men VR erbjöd sig att köra till ett lägre pris”, säger Joakim Berg, vd för Norrtåg, till Jarnvagar.nu.

Det var bara Vy Tåg och VR Sverige som lämnat anbud på trafiken, som enligt jarnvagar.nu kommer att utökas under avtalsperioden, bland annat när Norrbotniabanan successivt öppnas för trafik.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA