»Vi är för få personer och folk slutar«
»Vi möter medlemmar som gråter av förtvivlan och uppgivenhet för att de måste göra ytterligare övertidsinsatser trots att de inte orkar«. Det skriver ST inom Försäkringskassan i ett brev till arbetsgivaren.
– Vi ser ingen ljusning, säger Sianna Chef på kundcentret i Sundbyberg.
Siv Norlin, ordförande för ST inom Försäkringskassan, säger att det inte bara handlar om övertid utan också om höga sjuktal och flextidssaldon. ST har även fått signaler om att »gratisarbete« utförs.
– Vi möter medlemmar som har resignerat på grund av arbetsbördan. De förklarar hur svårt det är att säga till familjen att de återigen inte kommer hem i tid, samtidigt som de försöker lösa hur barnen ska hämtas. De gråter för att de måste jobba övertid trots att de inte orkar, säger hon.
Siv Norlin berättar att det finns kontor där man arbetat övertid i flera år och andra kontor där cheferna pressar in allt inom ordinarie arbetstid för att de har dålig ekonomi.
– Oavsett övertid eller inte, personalen är trött och slutkörd. Den glättade bild som ges av arbetsgivaren på Försäkringskassans intranät är långt ifrån den vardag som vi får höra om.
Sianna Chef, handläggare på Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg, håller med. Själv har hon arbetat 50 övertidstimmar årets fyra första månader, men det finns de som är uppe i 130.
– Förut hade vi två handläggningstimmar per dag. Nu sitter vi först åtta timmar i telefon, och handlägger sedan på övertid. Folk börjar bli trötta. Alla problem handlar om att vi är för få personer och att folk slutar.
Enligt Sianna Chef är sjukfrånvaron hög och bara på hennes enhet har en person varit sjukskriven för utbrändhet.
– Vi ser ingen ljusning. De som begär semester till hösten får inga besked.
I medarbetarundersökningen tidigare i år ansåg fyra av tio anställda att de hade en rimlig arbetssituation.
ST har under lång tid och vid många tillfällen tagit upp den höga arbetsbelastningen.
För att understryka allvaret har man nu skickat ett brev till arbetsgivaren.
– Vi ser allvarligt på utvecklingen och anser att det grundläggande kravet att alla anställda har rätt till en god arbetsmiljö i dagsläget inte är uppfyllt på många arbetsplatser inom Försäkringskassan, säger Siv Norlin.
ST anser att ledningen måste diskutera vilka prioriteringar som ska göras och vilka ambitionsnivåer som kan sänkas inom verksamheten.
Elisabeth Hultengren, områdeschef för Försäkringskassans kundcenter, säger att hon trodde att de varit duktiga på att informera om de rekryteringar som görs för att förbättra läget.
– Det är lite olika på olika områden, men någon gång i november ska vi vara i kapp och vara fullt bemannade, säger hon.
När det gäller STs påstötningar om att sänka ambitionsnivån anser hon att det är svårt just på kundcenter eftersom det skulle drabba försäkringstagarna.
Enligt Siv Norlin ska ST även skicka ett brev till finansminister Anders Borg och socialförsäkringsminister Ulf Kristersson med uppmaningen att ge Försäkringskassan mer resurser för att verksamheten ska fungera.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Så länge anställda stillatigande accepterar sin arbetssituation så godkänner de ju sina arbetsförhållanden.
Sorry, men stressen är hundra gånger värre för de som ni utförsäkrar.
Sätt ner foten och säg STOPP!