Vart tredje jobb hotas på TCO
TCO behöver spara. Mer pengar ska frigöras till utåtriktade kampanjer. Personalen kan komma att minskas med 30 personer. Det kan också bli aktuellt att låta uthyrningsföretag ta över administrationen.
Bakgrunden är att medlemsintäkterna inte har ökat sedan mitten på 90-talet. Därför behöver TCO spara 10 – 15 miljoner kronor av sin budget på 120 miljoner de närmaste åren. Dessutom behövs mer pengar till utåtriktade aktiviteter, då TCOs ambition är att vara en ”påverkansorganisation”.
– Om TCO ska ha en fortsatt stark ekonomi måste vi göra omställningen nu, säger ordföranden Sture Nordh.
Enligt kanslichefen Bengt Nörby är målsättningen att minska kansliets personal med en tredjedel, från dagens knappt 90 till ca 60 anställda inom några år.
– Vi måste minska de fasta kostnaderna, förklarar han.
Men alla delar av verksamheten ska ses över. Bland förslagen finns allt från att flytta till billigare lokaler till att lägga ut administrationen på entreprenad.
– Vi kan inte utesluta uppsägningar, men vi försöker jobba med avtalspensioner och naturlig avgång i första hand, säger Bengt Nörby.
På frågan om vilka signaler det skulle ge om en facklig organisation ersätter fast anställd personal med inhyrd, svarar Bengt Nörby att han ser problemen, men att alla möjligheter måste prövas.
– Och vi har inte fattat några beslut än, påpekar han.
Personalklubbens ordförande Benny Hellis hoppas att medlemsförbunden ska öka sina avgifter vid vårens kongress.
I annat fall delar han uppfattningen att det behövs kraftiga besparingar för att upprätthålla servicen till medlemsförbunden.
– Men oron är stor bland personalen. Mest oroade är de som är i femtioårsåldern, förklarar Benny Hellis.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.