Varsel kan bli aktuellt på Tågia

SPÅRTRAFIK2009-03-06

Tågias styrelse diskuterar just nu om de ska varsla drygt tjugo personer. Och ytterligare varsel kan bli aktuellt. Enligt Ove Lundqvist, ordförande för ST vid Tågia, är entreprenörsbyten boven i dramat.

– Vi går på halvfart, konstaterar Ove Lundqvist, och menar att det krångliga spelet mellan olika entreprenörer och ägare är orsaken till arbetsbristen.

Enligt

Ove Lundqvist diskuterar Tågias ledning att eventuellt varsla tjugofyra personer, som arbetar med tungt underhåll på Stockholms lokalbanor, till exempel Lidingöbanan och Tvärbanan. Därefter kan det bli aktuellt att varsla ytterligare fyrtio personer, som arbetar med mer omfattande underhåll av tunnelbanevagnar, säger han.

På Tågia vill man inte bekräfta uppgifterna:

– Som alltid i ett företag pågår diskussioner om möjliga rationaliseringar och resultaten av dessa diskussioner behandlas i vanlig ordning i företagets styrelse. Det gäller även för Tågia, säger Inge Asplund, personalchef på Tågia.

Ove Lundqvist tror att det kommande entreprenörsbytet är en av anledningarna till att beställaren, SL, inte lägger så många order på tungt underhåll till Veolia/Tågia.

I november ska MTR, ta över tunnelbanan i Stockholm. I dag utför Tågia tungt underhåll på exempelvis bromsar och hjulaxlar åt nuvarande entreprenören Veolia. Men underhållet har en lång startsträcka och det som beställs nu kanske inte kan utföras förrän efter entreprenörsbytet.

– SL vill hålla fritt fram till dess att den nya entreprenören tar över eftersom man har andra avtal med MTR än med Veolia, säger han, och menar att det är det beslutet som ligger bakom arbetsbristen.

Tågia samägt

Tågia AB ägs av Veolia Transport Sverige AB och AB Storstockholms Lokaltrafik och har omkring 450 anställda.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA