Varsel kan bli aktuellt på Tågia
Tågias styrelse diskuterar just nu om de ska varsla drygt tjugo personer. Och ytterligare varsel kan bli aktuellt. Enligt Ove Lundqvist, ordförande för ST vid Tågia, är entreprenörsbyten boven i dramat.
– Vi går på halvfart, konstaterar Ove Lundqvist, och menar att det krångliga spelet mellan olika entreprenörer och ägare är orsaken till arbetsbristen.
Enligt
På Tågia vill man inte bekräfta uppgifterna:
– Som alltid i ett företag pågår diskussioner om möjliga rationaliseringar och resultaten av dessa diskussioner behandlas i vanlig ordning i företagets styrelse. Det gäller även för Tågia, säger Inge Asplund, personalchef på Tågia.
Ove Lundqvist tror att det kommande entreprenörsbytet är en av anledningarna till att beställaren, SL, inte lägger så många order på tungt underhåll till Veolia/Tågia.
I november ska MTR, ta över tunnelbanan i Stockholm. I dag utför Tågia tungt underhåll på exempelvis bromsar och hjulaxlar åt nuvarande entreprenören Veolia. Men underhållet har en lång startsträcka och det som beställs nu kanske inte kan utföras förrän efter entreprenörsbytet.
– SL vill hålla fritt fram till dess att den nya entreprenören tar över eftersom man har andra avtal med MTR än med Veolia, säger han, och menar att det är det beslutet som ligger bakom arbetsbristen.
Tågia samägt
Tågia AB ägs av Veolia Transport Sverige AB och AB Storstockholms Lokaltrafik och har omkring 450 anställda.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.