Varsel hotar på Statens servicecenter
Statens servicecenter måste göra besparingar motsvarande 90 tjänster, till följd av inflationen och minskade intäkter. ”Vi hoppas kunna hitta andra besparingslösningar, men just nu kan varsel inte uteslutas”, säger Annika Andersson, STs avdelningsordförande på myndigheten.
I mitten av september informerade Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh personalen om att intäkterna för den avgiftsfinansierade delen av myndighetens verksamhet minskar. Orsaken är att de myndigheter som är kunder hos Statens servicecenter måste hålla igen på sina kostnader. På grund av inflationen ökar dessutom Statens servicecenters utgifter och sammantaget handlar det, som det ser ut i dag, om ett besparingsbehov motsvarande 90 heltidstjänster, berättar Annika Andersson, STs avdelningsordförande på myndigheten.
– Men vi ser inte omfattningen riktigt än, poängterar hon.
Just nu samverkar fack och arbetsgivare för att se hur man ska gå vidare. Så småningom väntar förhandlingar.
– Vi kommer naturligtvis att vända på varje sten för att hitta andra besparingslösningar och minimera antalet uppsägningar. Inget beslut om antalet varslade är taget än, säger Annika Andersson.
Enligt henne berörs hela myndigheten av den ekonomiska situationen, men det är den avgiftsfinansierade delen av verksamheten, som utför administrativa tjänster åt andra myndigheter, som är värst drabbad.
Annika Andersson menar att besparingsbeskedet är en ovan situation för Statens servicecenter, som under många år har växt.
– Oron bland medlemmarna är så klart stor. Vi kommer att ha medlemsmöten nu i början av veckan där vi kommer att samla in frågor. Sedan kommer vi att jobba för att den här processen går rätt till och orsakar så lite skada som möjligt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.