Varannan myndighet missade
Bara varannan myndighet höll måttet när Dagens Nyheter, DN, gjorde ett omfattande test av hur svenska myndigheter efterlever offentlighetsprincipen.
Offentlighetsprincipen är en hörnsten för demokratin och garanterar allmänheten insyn i myndigheternas arbete. Vem som helst ska kunna ta del av allmänna handlingar. Alla dokument som kommer in eller sänds ut från en myndighet är allmänna och offentliga om de inte är sekretessbelagda. Det gäller även fax, mail och sms.
Om någon begär att få ta del av en handling ska begäran behandlas skyndsamt. Enligt Justitieombudsmannen, JO, innebär det i normalfallet att svar ska komma samma dag eller senast nästa arbetsdag.
När DN testade att med e-post skicka en begäran till 322 olika myndigheter. Bara varannan, 161 stycken, svarade i enlighet med reglerna (inom tre arbetsdagar).
Försäkringskassan väntade nästan en och en halv månad med att svara.
”Den handläggningstiden är fullständigt oacceptabel. Hade vi fått en JO-anmälan på det här skulle vi från myndighetens sida gjort en pudel”, säger Nils-Erik Karlsson, stabsjurist på Försäkringskassan till tidningen.
Kungliga tekniska högskolan, KTH, svarade att den endast lämnar ut handlingar till anställda. De har en ”policy att allt som skickas blir hemligt för utomstående”. Arkivchefen Ulf Nilsson säger till DN att svaret var fel, och myndigheten ska nu se över sina rutiner:
”Någon sådan policy finns inte. Det handlar om ett felaktigt agerande från en enskild tjänsteman. Vi kommer nu att göra informationsinsatser som rör offentlighetsprincipen, i synnerhet e-post.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.