Utskott kräver bättre tågunderhåll

JÄRNVÄGEN2014-06-09

Statens ansvar för järnvägsunderhållet måste ses över, och Trafikverket måste bygga upp kompetens för inspektioner. Det anser en majoritet i riksdagens trafikutskott, som föreslår fyra tillkännagivanden om järnvägen till regeringen.

Trafikutskottets förslag till tillkännagivanden gäller underhåll av järnvägarna, kapacitetstilldelning och trafikledning, statistik över punktligheten i tågtrafiken samt uppdragen för SJ AB, Green Cargo AB och Jernhusen AB. Till grund för förslagen ligger motioner från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. I utskottet fick de även stöd av Sverigedemokraterna och därmed majoritet. Regeringspartiernas ledamöter reserverade sig.

När det gäller underhållet av järnvägen pekar utskottet pekar på att brister lett till flera allvarliga urspårningar på senare tid. Ändå har regeringen valt att dra ner på underhållet för 2014. Utskottet anser att Trafikverket omedelbart måste bygga upp kompetens för att självständigt kunna inspektera både järnvägens skick och det arbete som utförs av entreprenörer. Regeringen bör se till att detta sker. Regeringen bör också se över statens samlade ansvar för järnvägsunderhållet i takt med att underhållskontrakten löper ut.

Utskottet vill också att regeringen skyndsamt utreder kapacitetstilldelning och trafikledning. Utskottet hänvisar till att rapporter från Riksrevisionen och Transportstyrelsen visat att Trafikverkets arbete inom kapacitetstilldelning och trafikledning kan bli bättre.

Ett annat tillkännagivande gäller offentlig statistik över resande och tågens punktlighet. Utskottet vill att riksdagen uppmanar regeringen att utreda dels hur tillgången på tillförlitlig och offentlig statistik över punktlighet kan säkerställas, dels hur statistik över resande kan göras offentlig.

Utskottet vill också att riksdagen uppmanar regeringen att se över hur uppdragen för SJ AB, Green Cargo AB och Jernhusen AB kan bli tydligare, så att samhällets behov av klimatsmarta järnvägstransporter med användaren i centrum kan tillgodoses på ett bättre sätt än i dag. Utskottet anser att järnvägens statliga aktörer ska ha ett tydligt samhällsuppdrag.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA