Konkurrenter tycker SJ får fördelar
De tågoperatörer som utmanar SJ om persontrafiken anser att Trafikverkets modell för att fördela tåglägen på spåren gynnar SJ, enligt en rapport från Transportstyrelsen.
Trafikverket fördelar varje år tåglägena mellan de operatörer som vill bedriva trafik på olika bansträckningar. Det görs i form av en tidtabell. Fördelningen ska ske på ett konkurrensneutralt och icke-diskriminerande sätt. Det lever Trafikverket inte upp till, enligt de intervjuer med konkurrenterna som Transportstyrelsen gjort.
Det är fri konkurrens för all trafik på järnväg sedan oktober 2010. Det är därmed fritt fram för andra operatörer än SJ att ansöka om tåglägen för långväga persontrafik. Transportstyrelsens granskning har omfattat snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg, där MTR, Citytåg och Skandinaviska Jernbanor (Blå tåget) utmanat SJ om tåglägena.
Operatörerna vill ha en mer transparent process med förutbestämda kriterier som i större utsträckning utnyttjar datoriserade verktyg. Då kan processen, enligt operatörerna, både genomföras effektivare och ge ett mer effektivt utfall.
Operatörerna pekar också ut vikten av att kunna sälja biljetter via SJs egen webbplats. Som konsumentbeteendet ser ut i dagsläget är det avgörande för en fri konkurrens, anser de.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.