Underhåll med livet som insats
Antalet olyckor och tillbud vid underhåll av järnvägsspår har ökat sedan 2007. Tät trafik som inte stängs av ligger bakom åtminstone ett dödsfall, visar en granskning som gjorts av Sveriges Radios program Kaliber.
Fram till 2007 var det ett par eller som mest tio olyckor eller tillbud per år vid underhåll av järnvägsspår. Därefter har det ökat. Under 2010 till 2012 inträffade 30 till 40 olyckor och tillbud per år. Under 2010 och 2011 skedde fyra dödsolyckor med arbetare i eller vid spåren.
Det framgår av den kartläggning av Transportstyrelsens händelserapporter för åren 2003-2012, som Sveriges Radios Kaliber har genomfört.
Kaliber berättar om en person som avled 2010 efter att ha blivit påkörd av x2000. Det var i samband med att han arbetade med att röja tågväxlar från snö. Arbetet skedde trots att tågen kom med bara några minuters mellanrum.
Mannens fru säger till Kaliber:
”Det går så fort vet du, han kunde lika gärna klarat sig, men då var det lojaliteten ända in i det sista, det kommer inte, jag hinner nog lite grann där. Och då tittar han väl ner kanske några sekunder. Det var då tåget kom.”
Enligt Kaliber anser Statens haverikommission att spåret borde ha varit avstängt vid olyckan.
Trots att antalet olyckor har ökat arbetar fortfarande underhållspersonal utan att tät tågtrafik stängs av, konstaterar radioprogrammets reportrar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.