Tusentals kan tvingas lämna Posten
Posten gör om hela sin organisation för att kunna kombinera e-tjänster med brevtjänster. Det kan innebära att tusentals jobb försvinner.
Postens brevverksamhet har minskat under många år, samtidigt som e-handel och andra e-tjänster växer. Nu vill Postens vd Håkan Ericsson slå ihop svensk-danska Postnords affärsområden Meddelande och Logistik till en gemensam organisation i respektive land där Postnord verkar: Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Den nya organisationen ska formellt vara igång från 31 mars, men det kommer att ta tid innan hela omstruktureringen av personal och lokaler är klar, säger Mikael Andersson i STs avdelningsstyrelse.
Tanken är att effektivisera, fokusera på e-tjänster och att kunna erbjuda kunderna nya kombinationer av brev- och logistiktjänster. Exempelvis ska yrkesgrupperna brevbärare och chaufför flyta ihop.
Mikael Andersson är i grunden positiv till inriktningen.
– Det är en överlevnadsfråga, säger han.
Hur stora neddragningarna blir beror på hur Posten lyckas med sitt nya koncept. Just nu pågår förhandlingar om minskningar på den administrativa sidan, men på sikt finns en risk för neddragningar med flera tusen tjänster på grund av omorganisationen, effektiviseringar och minskade brevvolymer.
– Det är svårt att veta om man tar i för mycket, säger Mikael Andersson. Det kan bli en expansion om e-satsningarna lyckas.
Mikael Andersson har varit ute på många medlemsmöten och mött oroliga medlemmar. Processen hittills har gått väldigt snabbt, och han är kritisk till bristen på information från ledningen.
– Lokala chefer vet inte heller mycket. Det blir ett väldigt tryck både på cheferna och de fackliga företrädarna.
Medarbetarna är dock luttrade efter många års nedskärningar, och ST trycker som tidigare på vikten av trygghet i förändringen.
– Vi är med och bevakar så att omorganisationen genomförs på ett ansvarsfullt sätt. Och som ST-medlem har man möjlighet till en extra trygghet genom inkomstförsäkringen, vilket kan vara viktigt för exempelvis en 58-åring som bor i Stockholm och har höga boendekostnader. Men det är väldigt många här som inte har varit med i a-kassan.
En fördel med den nya organisationen är att den ökar möjligheterna till heltidstjänster, säger Mikael Andersson. Posten har under senare år infört deltids- och timtjänster.
– Den gamla organisationen ökar risken för deltider, framför allt på brevsidan. Heltidstjänster är även en kvalitetsfråga för kunden – man får mer egen, kunnig personal.
PostNord
Postnord har omkring 39 000 anställda. Företaget bildades 2009 genom en fusion mellan svenska och danska Posten och ägs av den svenska och den danska staten. Vd Håkan Ericsson efterträdde i höstas Lars Idermark, som lämnade sin befattning efter endast två år.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Detta är i vissa fall 3:e gången på ungefär 2 år,som administrativ personal tvingas genomgå neddragningar. Skillnaden vid detta tillfälle är att ingen får söka "sitt" jobb utan varianten med direkttillsättningar sker.
Sedan kan man självklart anse att det för företaget är en överlevnadsfråga att anpassa "kostymen".
Men vad man reagerar på är själva tillvägagångssättet. Man hanterar inte personalen så här.
Det har hänt att personer, som externrekryterats för några månader sedan nu sägs upp med en månads uppsägning!
Borde man inte då skämmas som seriös arbetsgivare?
Personer som har någon månad kvar till pension tvingas kvar, samtidigt som andra kastas ut med väldigt kort tid kvar till pension.
Facket tittar på i tysthet. Bedrövligt att det får gå till på detta sätt, och än värre att ett statligt ägt företag beter sig på detta sätt.
Kraftfullt underkänt av samtliga parter!