Tungt för ST inom Stockholmståg

PENDELN2008-12-11

”Det är tungjobbat att arbeta fackligt på Stockholmståg just nu”, säger Lennart Nilsson, ST vid pendeln.

Den största oron rör tågvärdarna. För två år sedan vann facket en stor seger då regeringen slog fast att lokförarna inte fick köra tågen utan annan personal ombord.

Nu har Stockholmståg planer på att flytta det så kallade ombordansvaret från tågvärdarna till lokförarna. Ombordansvaret handlar om ansvaret för säkerheten ombord, till exempel att utföra en för resenärerna säker utrymning av ett tåg på linjen. I rusningstrafik kan ett tåg rymma över 1000 resenärer.

ST är starkt kritiskt till planerna.

– För oss är ombordansvaret en portalfråga och vi ser de sänkta kraven på tågvärdarna som ett steg i riktning mot att de blir informations- och servicepersonal utan större kunskap om säkerhet, säger Lennart Nilsson på ST vid pendeln.

Stockholmståg menar att de anpassar sig till en kommande regelförändring, som innebär att det bli obligatoriskt att lokförarna är ombordansvariga vid evakueringar av tåg. Därför anser företaget att lokförarna ska vara ombordansvariga även för övrig säkerhet.

– Det blir tydligast på det här sättet och tågvärdarna kommer även i fortsättningen att få säkerhetsutbildning, säger Anders Gustad, säkerhetschef på Stockholmståg.

Lennart Nilsson anser att företaget försöker ”blanda bort korten” i samband med de kommande regeländringarna, och öppnar möjligheter för en minskad kompetens hos tågvärdarna.

Snart ska frågan upp till mbl-förhandling.

– Men det är inte bara det. Det är oroligt på företaget nu överhuvudtaget, säger Lennart Nilsson.

Lennart Nilsson nämner flera exempel där facket blivit överkört på sistone. Ett rör tillsättningen av nya arbetsledare för lokförarna, där samtliga fack förordade andra personer än dem som tillsattes.

På Arbetsmiljöverket ligger dessutom flera ärenden som berör Stockholmståg. Ett gäller att verket efter en inspektion kritiserat Stockholmståg i ett antal frågor kring säkerhet och konflikthantering. Ett annat handlar om en anmälan från ST-sektionen vid pendeln om att företaget hindrat ett skyddsombud från att delta i ett skyddsombudsmöte. Utöver det har Arbetsmiljöverket krävt, med hot om vitesbelopp, att de SL-ägda så kallade X60-tågen ska byggas om för att motsvara de tekniska och ergonomiska kraven.

Speciell förhandlingssituation


Stockholmståg bildades i samband med SLs pendeltågsupphandling som Stockholmståg vann i december 2005. Stockholmståg har två underleverantörer. ISS TraffiCare, som bemannar och städar stationer och tåg, och Euromaint, som underhåller och reparerar fordonen.

STs representanter inom Stockholmståg har en ovanlig situation. De har två arbetsgivare att förhandla med. Huvudarbetsgivaren Stockholmståg KB och ISS/Trafficare.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA