Trafikverket mörkar vägkostnader
Stora kostnader döljs när Trafikverket rapporterar till regeringen om utgifterna i vägprojekt. Det visar en granskning av Riksrevisionen, som vill se hårdare kostnadskontroll och bättre styrning från regeringen.
Trafikverket använder ett eget prisindex som gör att stora kostnadsökningar döljs, noterar Riksrevisionen. Det medför att regeringen får en glättad bild av kostnaderna för stora vägprojekt. De senaste tio åren har priserna i vägbranschen ökat 20 procentenheter mer än priserna i övriga ekonomin.
Därtill kommer att kalkylen ofta spräcks. I de vägprojekt som avslutades 2005 till 2009 ökade totalkostnaderna med i genomsnitt 8 - 18 procent jämfört med den ursprungliga budgeten.
– Stora vägprojekt tar ofta så lång tid att de kommer med även i nästa investeringsplan, och då har man kanske smugit in tillägg, säger projektledare Frida Widmalm på Riksrevisionen. Det skarpa beslutet att bygga vägen togs utifrån en annan kostnadsuppgift.
Att spannet för prisökningar är så stort, 8-18 procent, beror enligt Frida Widmalm på att de uppgifter från Trafikverket som granskningen bygger på är osäkra. Det är också en punkt där revisionen kritiserar verket. Förutom det anser Riksrevisionen att Trafikverket ska sluta att använda sitt speciella branschindex och att uppföljningen av fördyringar måste bli bättre.
Det handlar om mycket pengar. De 35 projekt under 2005-2009 som Riksrevisionen granskat har blivit totalt 2-3 miljarder kronor dyrare än vad Vägverket, numera Trafikverket, angivit.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.