Dålig koll på järnvägssatsningar
Staten har dålig kostnadskontroll över stora järnvägsinvesteringar. Dessutom är redovisningarna av färdiga projekt ofta missvisande, anser Riksrevisionen.
Riksrevisionen har undersökt 28 stora projekt som avslutats under åren 2005-2009. Granskningen visar på stora brister i kontrollen och uppföljningen av kostnaderna. Regeringen följer inte upp investeringsplanerna så att det går att se hur mycket järnväg som byggts för pengarna. Och det är svårt att följa kostnadsutvecklingen i enskilda projekt.
Problemen har enligt Riksrevisionen varit kända i decennier utan att tillräckliga åtgärder vidtagits av regeringen och Trafikverket. Kostnadsöverskridanden, underskattningar av faktiska kostnader och bristande dokumentation påpekades av Riksrevisionens företrädare Riksrevisionsverket i rapporter åren 1979, 1985 och 1994.
Riksrevisionen anmärker också på redovisningarna från den ansvariga myndigheten Banverket, som förra året överfördes till Trafikverket. När färdiga projekt presenteras framstår kostnadsöverskridandena som mindre än de faktiskt är.
Enligt Riksrevisionen liknar problemen i kostnadskontrollen för järnvägar dem för väginvesteringar.
”I båda fallen handlar det om miljardbelopp och vi kan konstatera att det finns en risk för att skattebetalarnas pengar inte används effektivt. Bristen på uppföljning gör det svårt att dra lärdom av gjorda erfarenheter, vilket försvårar effektiviseringsarbetet”, säger riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.
Kostnadsökningarna i de granskade projekten blev i snitt 55 procent av projektets kostnader, totalt 2,8 miljarder kronor.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.